Elektrisk fiolin i det digitale rom
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568639Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne teksten ledsager mine kunstneriske resultater og er et refleksjonsnotat til et kunstnerisk stipendiatprosjekt ved Norges musikkhøgskole. Refleksjonsteksten utdyper og gir bakgrunn for de kunstneriske resultatene og valgene, og er i stor grad basert på min praktiske erfaring i disse tre årene. Den er nøktern, analytisk i formen, men personlig og skrevet ut fra et utøverperspektiv. Utøverperspektivet preger alle praktiske og kunstneriske valg, styrer bruken av teknologi, og vinklingen av de teoretiske problemstillingene.
Mitt arbeid med elektrisk fiolin har utviklet seg til en sammensatt kunstnerisk praksis, hvor jeg er i kontakt med mange ulike felt og problemstillinger. Hovedfokuset i prosjektet har vært å skape ny musikk og improvisasjoner i samarbeid med ulike komponister. I disse arbeidene har jeg utforsket uttrykksmulighetene i instrumentet, og opparbeidet kunnskap og erfaring med elektronisk bearbeiding av lyd og styring av elektronisk prosessering i live fremføring. Tett dialog med komponistene gjør at skillet mellom komponist og den tradisjonelle utøverrollen delvis viskes ut. Jeg har arbeidet mye i spenningsfeltet mellom improvisasjon, komposisjon og elektronikk, sammen med komponister som selv har ønsket å jobbe prosessuelt og inkluderende. Det har også vært naturlig å eksperimentere med framføringssituasjonen, gjennom samarbeid med bl.a. videokunstnere, og ved å presentere arbeidene ikke bare i tradisjonelle konserter, men også på andre scener og arenaer. Prosjektet består følgelig av fire hovedemner, og hvert område har sine spesifikke problemstillinger:
• Utforskning av kunstnerisk potensiale i el--‐fiolinen
• Kunstnerisk bruk av musikkteknologi, særlig arbeid med elektronisk lydbehandling og live styring
• Utvidelse av utøverrollen med vekt på medskapning
• Formidling og utvidelse av konsertformatet
Hovedemnene ovenfor representerer ulike dimensjoner i en sammensatt og kompleks kunstnerisk praksis som jeg hele tiden manøvrerer som musiker. Det digitale rom er metaforen jeg har valgt som betegnelse for dette sammensatte rommet av muligheter og utfordringer. Bruken av elektrisk fiolin gjør at jeg står i et spenningsfelt mellom etablert praksis og nye muligheter som høyaktualiserer mange av disse spørsmålene. Elektrisk fiolin i det digitale rom berører digitale handlingsrom, og abstrakte rom hvor alle kunstprosessene foregår, konkret representert gjennom utøveren, elektrisk fiolin og teknologi. Det digitale rom omfatter også spenningsfeltet mellom utøver, komponist og publikum, og hvordan disse gjensidig påvirker og er avhengige av hverandre.
Beskrivelse
The Norwegian Artistic Research Programme - The Norwegian Academy of Music (2007-2011). - Kritisk refleksjon over kunstnerisk utviklingsarbeid. Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges musikkhøgskole, Oslo 2011 -- Prosjektet “Electric violin in Digital space” bestod av fire hovedemner, og hvert område har sine spesifikke problemstillinger: 1. Utforskning av kunstnerisk potensiale i el‐fiolinen 2. Kunstnerisk bruk av musikkteknologi, særlig arbeid med elektronisk lydbehandling og live styring 3. Utvidelse av utøverrollen med vekt på medskapning 4. Formidling og utvidelse av konsertformatet