Bjørn Talén – en sanger og hans arv. En bio- / diskografi
Book
Publisert versjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3035376Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NMH-publikasjoner [121]
Sammendrag
En utøvende kunstner blir fort glemt. Før fonogrammenes tid lå dette i sakens natur – den utøvende kunst var flyktig og levde kun i tilhørernes minne. Men de kommersielle grammofonplatene fra 1900-tallets start var heller ikke laget for evigheten, de fleste var ment som ferskvare og hadde et relativt kort hylleliv. Derfor er også mange av disse produksjonene gått tapt. I dag er vi omgitt av lydproduksjoner – og vi har fått muligheten til å plassere artister og deres interpretasjoner i et historisk perspektiv.
Men i tillegg til det historiske perspektivet finnes ett til: lyden som et nåtidig kunstuttrykk, uavhengig av avstanden i tid. For hundre år gamle opptak vil riktignok den tekniske kvaliteten røpe en viss alder, men lyden er allikevel her og nå. Det gir enhver lydfestet artist en tvetydig historisk plassering – som historisk person og som permanent deltaker i et samtidig musikkliv.
Denne boken er et forsøk på å beskrive en artist – Bjørn Talén (1890–1945) – gjennom en slik tvetydighet. Første del er en kortfattet biografi hvor lydfestingene utgjør små fokuspunkter, siste del en diskografi med en oversikt over alle hans innspillinger. Noen av innspillingene følger boken i form av en lenke til en lagring i skyen, og som inngang til disse har mine kolleger Svein Bjørkøy og Frank Havrøy skrevet essayet «Lytte til Talén» som danner bokens midtkapittel.
Bjørn Talén var landets mest profilerte mannlige sanger i mellomkrigstiden. Fra og med Kristiania-debuten i 1914 var han medienes yndling, en plass han beholdt til tross for at han hadde størsteparten av sin karriere i Tyskland og i Europa for øvrig. Innenfor sitt stemmefag som Jugendliche Heldentenor ved Berlins to store operahus (Staatsoper og Städtische Oper) sang han en rekke av operalitteraturens store roller. I hele denne tiden var han en hyppig gjest i platestudioer i Tyskland og Norge. Etter Hitlers maktovertakelse kom han tilbake til hjemlandet og spilte en aktiv rolle i det lokale kulturliv, som sanger og regissør.