NMH Brage: Nye registreringer
Viser treff 121-140 av 833
-
Musikalsk samspill mellom toddlere og personer med alvorlig demens. En intervjustudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Temaet for dette masterarbeidet er musikalsk samspill mellom toddlere og personer med alvorlig demens. I teksten søkes det svar på følgende problemstilling: Hvordan beskrives aktiv deltakelse hos personer ... -
Å lage lyd. En kvalitativ studie om trommesettets terapeutiske muligheter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne studien utforsker trommesettets terapeutiske mulighet i musikkterapuetisk praksis. Forskning er gjort i forhold til master oppgave i musikk terapi gjennom studiet fra Norges musikkhøgskole. Fokuset er ... -
«Det er ingen som dømmer her». En kvalitativ studie av barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne masteroppgaven omhandler barn og unges opplevelse og beskrivelse av å delta på en bandleir for jenter, trans og ikke-binære. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og søker svar ... -
Jeg er ikke rom 47 - jeg er Birgitta. En eksplorativ singlecase studie av musikkterapi som systemisk praksis i tidlig hodeskaderehabilitering
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMMENDRAG - Denne eksplorative singlecase studien utforsker musikkterapi som systemisk praksis i arbeid med voksne hodeskadepasienter på sykehus. Studien springer ut i fra studentens egenpraksis, hvor pårørende og ... -
Prestasjonsangst blant rytmiske musikere med og uten høyere musikkutdanning. En kvantitativ undersøkelse om prestasjonsangst hos rytmiske musikere
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg erfaringer med prestasjonsangst blant musikere med og uten høyere utdanning. Problemstilling lyder: Hvordan og i hvilken grad opplever musikere innenfor rytmisk musikk med ... -
"Gode øyeblikk gjennom en skjerm". En intervjustudie om musikkterapi gjennom digitale plattformer i koronapandemien
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en kvalitativ, hermeneutisk forskningsstudie som setter fokus på musikkterapeutenes erfaringer med musikkterapi gjennom digitale plattformer i løpet av korona-pandemien. Oppgaven ... -
Affektinntoning i musikkterapi. En litteraturstudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i Daniel Sterns begrep affektinntoning (1984), og søker å finne svar på følgende problemstilling: Hvordan skildrer et utvalg tekster musikkterapeuters bruk av affektinntoning, og hvilke ... -
Sangpedagogers holdninger til å undervise i ulike sjangre. En diskursanalyse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Oppsummering - Denne oppgaven handler om sangundervisning i ulike musikksjangre. De siste tiårene har det skjedd en endring i hvilke sjangre som brukes i musikkundervisning generelt, og sangundervisning spesielt. ... -
Fortellinger om endring - tre instrumentalpedagogers tanker, valg og begrunnelser om endring av undervisningsmetode
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet undersøker tre instrumentalpedagogers fortellinger om endring av undervisningsmetode, fra en notebasert undervisningsmetode til en gehørbasert undervisningsmetode. Formålet med denne studien er å ... -
Huset imellom verdener. Et samarbeid mellom en musikkterapi-student og deltakere ved et rusfritt lavterskeltilbud om å utvikle en samspillsgruppe.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Musikkterapi er anbefalt i tre nasjonale retningslinjer i rus- og psykisk helsearbeid. Retningslinjene legger stor vekt på recovery i behandling og oppfølging av personer med rusavhengighet, men det er ... -
Kroppens betydning i strykerundervisning. En fenomenologisk inspirert studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Tema for denne masteroppgaven er kroppens betydning i fiolinundervisning for barn. Hovedproblemstillingen er: Hva betyr kroppen og kroppslighet for unge strykerelevers opplevelse av undervisningen? For å få ... -
Bruk av salmer og sanger i Den norske kirkes trosopplæring. Musikkpedagogisk virksomhet i en nonformell, religionspedagogisk kontekst
(Doctoral thesis, 2021)Sammendrag. - Avhandlingen har sitt utgangspunkt i trosopplæringsreformen som ble vedtatt av Stortinget i 2003. Kirkelig utdanningssenter nord (KUN/VID Tromsø) fikk i 2014 bevilget forsknings- og utviklingsmidler fra ... -
15 piano pieces
(NMH-publikasjoner;2020:8, Musical score, 2020)This book contains a collection of compositions for the piano written by Mikhail Alperin (1956–2018). An outstanding musician and a unique jazz pianist, Alperin was teaching at the Norwegian Academy of Music in Oslo from ... -
Music therapy as an adjunct in cardiac device lead extraction procedures. A randomized controlled trial
(NMH-publikasjoner;2021:4, Doctoral thesis, 2021)Abstract - This PhD study aims to evaluate music therapy as an adjunct for adult cardiac patients during a specific invasive procedure: the extraction of leads from pacemakers or implantable cardioverter defibrillators. ... -
Music outreach in Lebanon. What do the concerts on the Lebanon project mean to the local participants, and what are their views on the pupils’ involvement?
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)One key element of the Lebanon project at the Norwegian Academy of Music (NMH) is music education and concert performances for and with children and young people living in the Palestinian refugee camp Rashidieh near Tyre ... -
Music for health, development and conflict resolution: Photo documentation from Lebanon
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)How we think about music education has changed significantly since ‘singing’ was implemented as a school subject in Norway more than 200 years ago. At that time, it was decided that schools should provide all children with ... -
What is the Lebanon project? Project development, content, participants and future aspirations
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)The music activities in Rashidieh have developed over a period of 15 years, and this has been a central part of and the most stable arena for professional placement in Lebanon for NMH student music teachers since 2005. In ... -
The Lebanon project as a master’s thesis theme
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)The current master’s programmes at the Norwegian Academy of Music (NMH) cover many subjects. The first programmes were introduced in the 1970s and included performance studies only. In the beginning of the 1980s, the Diploma ... -
NMH student music teachers in Lebanon. Professional placement for bachelor students on the music education programme at the NMH
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)Ever since 2005 bachelor students on the music education programme at the Norwegian Academy of Music (NMH) have been travelling to Lebanon to take part in a professional placement program. The placement in Lebanon is made ... -
Partner organizations in the Lebanon Project
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)As the Lebanon Project has consolidated itself over the years, a network including both Lebanese and Norwegian organizations has gradually evolved. All the partners are important for the project’s goals as well as the ...