Affektinntoning i musikkterapi. En litteraturstudie
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i Daniel Sterns begrep affektinntoning (1984), og søker å finne svar på følgende problemstilling: Hvordan skildrer et utvalg tekster musikkterapeuters bruk av affektinntoning, og hvilke muligheter og utfordringer knyttet til affektinntoning skisserer disse tekstene? Ved bruk av metoden litteraturstudie har ni tekster blitt identifisert. Disse danner grunnlaget for studiens funn. Funnene er delt inn i følgende sju kategorier: 1) relevansen av affektinntoning i musikkterapi, 2) inntoning på tvers av sansemodaliteter, 3) inntoning til ulike amodale egenskaper, 4) inntoning til ulike indre tilstander, 5) ulike variasjoner av inntoning, 6) muligheter knyttet til affektinntoning, og 7) utfordringer knyttet til affektinntoning. Funnene blir drøftet i lys av teori om fenomenet affektinntoning. I tillegg blir teori om blant annet intersubjektivitet og anerkjennelse trukket inn. Studiens funn tyder på at affektinntoning blir brukt av musikkterapeuter på mange ulike måter. Videre antyder studien at det er viktig at musikkterapeuter har en bevisst og reflekterende holdning til sin bruk av affektinntoning.
Emneord: affektinntoning, affektiv inntoning, vitalitetsformer, musikkterapi Abstract -
This master thesis looks more closely at Daniel Stern’s term affect attunement (1984), and seeks to answer the following research question: How do a selection of texts describe how music therapists use affect attunement, and what possibilities and challenges do these texts depict? To answer this question, the method literature study was used. Nine texts were identified, and these formed the basis of the study’s findings. The findings are separated into seven categories: 1) relevance of affect attunement in music therapy, 2) attunement across different sensory modes, 3) attunement to different amodal properties, 4) attunement to different internal states, 5) different variations on attunements, 6) possibilities related to affect attunement, and 7) challenges related to affect attunement. The findings are discussed in relation to theory about the phenomenon affect attunement. In addition, theory about intersubjectivity and recognition is drawn in. The findings of the study indicate that affect attunement is used in different ways by music therapists. Further, the study indicates that it is important that music therapists have a conscious and reflecting attitude towards their use of affect attunement.
Keywords: affect attunement, forms of vitality, music therapy
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi