Browsing NMH Brage by Issue Date
Now showing items 481-500 of 833
-
Musikk som inngangsport. Musikk og musikkterapi i skolehverdagen til noen barn med multifunksjonshemming i utvalgte spesialskoler og spesialklasser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Formålet med denne oppgaven er å finne ut om, og hvordan, musikk og musikkterapi blir brukt i arbeid med elever med multifunksjonshemming i barneskolen, og hvilke roller og oppgaver musikkterapeuten har i ... -
Professor Andersen og vi. Om musikk, eksistens og møtetenkning
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten kretser omkring Otto Friedrich Bollnows eksistenspedagogiske tenkning. Møte-begrepet står sentralt. Det er tre grunner til dette. For det første kan begrepet være særlig aktuelt når troen på det saliggjørende ... -
Music of the margins. Radically idiomatic instrumental practice in solo guitar works by Richard Barrett, Brian Ferneyhough and Klaus K. Hübler
(NMH-publikasjoner;2017:3, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag. - Studien er en undersøkelse av hvilken rolle instrumentalpraksis har i verk for solo gitar av Brian Ferneyhough, Richard Barrett og Klaus K. Hübler. I disse verkene er det musikalske materialet fundert i ... -
Literacy og ensembleleiing. Korleis kan ein forstå literacy i ensembleleiing? Perspektiv frå teori og praksis.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Abstract --- The aim of this master-thesis has been to explore how to understand literacy in the school subject Musical leadership and conducting in upper secondary school, in the study program Music, dance and theatre ... -
Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra ... -
Forgangen romantisk klaverpraksis. Fortolkning av utvalgte Beethoven-sonater og Chopin-etyder med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver
(NMH-publikasjoner;2017:11, Doctoral thesis, 2017)Summary A bygone romantic piano practice: Interpretation of selected Beethoven sonatas and Chopin-etudes, departing from Hans von Bülow's instructive edition. Jan Gunnar Sørbø, Norwegian Academy of Music (NMH). - Principal ... -
«Nye handlemuligheter» gjennom handling?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Musikkterapi er tradisjonelt ein aktiv møteplass for musikalske handlingar mellom klient og terapeut. Handling, det å gjere musikk, står i sentrum. Det er da kanskje påfallande at Even Ruuds tidlege definisjon «musikkterapi ... -
Musikkterapi ved Huntingtons sykdom
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Jeg vil i dette kapittelet beskrive den musikkterapeutiske prosessen, da med hovedvekt på den individuelle oppfølgingen, fra Kim kom til avdelingen og frem til han reiste hjem. Teksten vil bli illustrert med vignetter fra ... -
Den røde bussen
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Det jeg mener er det viktigste i denne historien, er hvordan vi beveget oss fra noe tilsynelatende isolert – et barn i sin egen verden – gjennom speiling og parallelt samspill, videre til turtaking, delt oppmerksomhet mot ... -
Even Ruuds musikkbegrep anno 1986. En akademisk horisont for å forstå musikk i kontekst
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen tar utgangspunkt i en tekst fra 1986, skrevet av Even Ruud og Tellef Kvifte; Musikk, identitet og musikkformidling. Som student ved Institutt for musikkvitenskap gav denne teksten viktige implikasjoner for mange ... -
Hva er selvkritisk musikkpedagogikk, og hvordan skal vi forholde oss til den?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Det er en økende tendens i musikkpedagogisk forskning og teoriutvikling til å se mer kritisk på vår egen virksomhet enn tidligere. Kritikk rettes mot så vel tradisjonell instrumentalopplæring i vestlig klassisk tradisjon ... -
Musikk, identitet og geografi
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Teksten diskuterer forhold som gjelder musikk, identitet og geografi, med utgangspunkt i historien til Norsk folkemusikksamling frem til den blir en del av Nasjonalbiblioteket i 2014. Hvordan musikk og utøvere knyttes til ... -
Med orkesteret som læringsarena. En kvalitativ studie om den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole, med blikk på gruppelederrollen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Temaet i denne masteroppgaven er gruppelederrollen slik den fremstår i den skjulte læreplanen i faget orkester ved Norges musikkhøgskole. Jeg har lagt frem ulike artikler der skjult læreplan er brukt som ... -
Musikkterapistudenten i prosess. En kvalitativ studie med fokus på studentens egne erfaringer med å lede en samspillsgruppe på en spesialskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SUMMARY --- This master thesis describes a music therapy student’s own experiences in leading a music group on a special needs school. The study focuses on the processes that the student goes through in order to meet ... -
Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og ... -
Musikkterapi med kroppens egne instrumenter
(NMH-publikasjoner;2017:1, Chapter, 2017)Peder var kommet til oss for medisinutredning. Han hadde hatt store epileptiske anfall som liten, hadde gått på epilepsimedisin siden da og ikke hatt epileptisk anfall siden barneårene. Foreldrene ønsket å prøve om det lot ... -
Klang som medium for musikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Innledning. - Hovedproblemstillingen i mitt prosjekt har vært et forsøk på å utvikle et uttrykk basert på klang, i motsetning til tonehøyder. Hva skiller det å komponere med lyd fra det å komponere med toner? Jeg har ... -
Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) ... -
"Orkester fra dag en!" En studie av strykeropplæringskonseptet Junior Strings
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG. Det har vært lite forskning på instrumental undervisning og læring som finner sted i en spesifikk kulturelle og sosiale kontekster. I denne oppgaven er målet mitt å beskrive et bestemt strykeropplæringskonsept ... -
Min stemme, min kropp, mitt liv. En kvalitativ studie om hvordan et utvalg personer som lider av en spiseforstyrrelse beskriver sine erfaringer med musikkterapi i gruppe
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)Abstract -- This master thesis explores people with eating disorders and their experiences on music therapy. It’s a qualitative study where the informants have taken part in a music therapy group at The Eating Disorder ...