Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
Chapter, Peer reviewed

View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler og bokkapitler [390]
Original version
I: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 141-151Abstract
I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) som sin primære inspirasjon, og det preger også denne teksten, men det er først og fremst Hanken & Johansens inndeling som brukes her. Siden inndelingen stort sett er den samme i begge utgavene (1998; 2013), bruker jeg sitater og formuleringer fra Hanken & Johansen (1998) når jeg nå spør: Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
Notatene i margen på mitt eksemplar av bokas førsteutgave avslører at det ikke er første gang jeg har bladd tilbake til disse læreboksidene, heller ikke i forskningsøyemed. Men det er første gangen jeg ser sidene i møte med barnehagediskursen, og når jeg velger det denne gangen, er det ikke bare fordi barnehagediskursen preger min arbeidsdag: Vi trenger å forankre barnehagens musikkaktivitet tydeligere i tradisjonell musikkpedagogisk grunnlagstenkning og kjerneteori – og å reflektere rundt faget innenfor en musikkpedagogisk diskurs, ikke bare barnehagediskursen.
Description
Festskrift til Geir Johansen
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1NMH-publikasjoner;2017:10