dc.contributor.author | Vist, Torill | |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T14:25:17Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T14:25:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | I: Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver, s. 141-151 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-239-3 (pdf) | |
dc.identifier.issn | 2535-4515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2475768 | |
dc.description | Festskrift til Geir Johansen | nb_NO |
dc.description.abstract | I denne artikkelen setter forfatteren søkelyset på hva slags fag musikk kan være. Med utgangspunkt i læreboken Musikkundervisningens didaktikk (Hanken & Johansen, 1998, 2013). I dette temaet viser de til Nielsen (1994) som sin primære inspirasjon, og det preger også denne teksten, men det er først og fremst Hanken & Johansens inndeling som brukes her. Siden inndelingen stort sett er den samme i begge utgavene (1998; 2013), bruker jeg sitater og formuleringer fra Hanken & Johansen (1998) når jeg nå spør: Hva slags fag er musikk – i barnehagen?
Notatene i margen på mitt eksemplar av bokas førsteutgave avslører at det ikke er første gang jeg har bladd tilbake til disse læreboksidene, heller ikke i forskningsøyemed. Men det er første gangen jeg ser sidene i møte med barnehagediskursen, og når jeg velger det denne gangen, er det ikke bare fordi barnehagediskursen preger min arbeidsdag: Vi trenger å forankre barnehagens musikkaktivitet tydeligere i tradisjonell musikkpedagogisk grunnlagstenkning og kjerneteori – og å reflektere rundt faget innenfor en musikkpedagogisk diskurs, ikke bare barnehagediskursen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1 | |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2017:10 | |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | musikkfaget | nb_NO |
dc.title | Hva slags fag er musikk – i barnehagen? | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 141-151 | nb_NO |