Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 221-240 av 833
-
Musikkterapi og flow. En diskusjon omkring en mulig utdypning av musikkterapien
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-05-31)Denne masteroppgaven diskuterer om teori om flow kan utdype musikkterapien. Gjennom en kvalitativ, hermeneutisk teoristudie blir dette temaet drøftet. De teoretiske perspektivene som danner grunnlag for diskusjonen er fra ... -
Sigiya Ngengoma! Significance of participation in the Field Band Foundation of South Africa
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-06-06)The Field Band Foundation is a non-governmental organisation (NGO) and was established in 1997 to give young South Africans from economically and socially challenged backgrounds, opportunities to learn life skills and ... -
Meistringsopplevingar og musikkterapi : - ei intervjuundersøking
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2012-06-11)Formålet med denne studien er å skaffe innsikt i korleis musikkterapeutar forstår omgrepet meistringsopplevingar, og kor sentralt dei meiner fenomenet er i musikkterapeutisk praksis. Eg ønsker å samle inn og skildre ulike ... -
Musikk i norsk - "Bokstaver, musikk og bevegelse" : læreres erfaringer med et undervisningsopplegg med norsk og musikk
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;2006, Master thesis, 2012-08-15)Det danske verket "Bokstaver, musikk og bevegelse" av Helle Couppé er blitt brukt i norske grunnskoler i mer enn et tiår. Underrubrikken "Lesing på musisk-kreativt grunnlag" indikerer at elementer av musikk og annen ... -
Klassisk sangpedagog vs. rytmisk repertoar : en undersøkelse av sangundervisning i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2012-08-15)Sjangerproblematikk er et spennende og relevant tema i en tid der det kreves at sangpedagoger har kompetanse på stadig flere ulike typer musikk. Som sangpedagog i kulturskole, videregående skole og høgskole møter jeg daglig ... -
Sangundervisning i rock med utgangspunkt i sjangerens estetikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-15)Fagområdet for rytmisk sang vokser, både i form av at rytmisk sang har fått en selvfølgelig plass ved musikkutdanningsinstitusjoner, og i form av utdanning av flere rytmisk skolerte sangpedagoger. Denne avhandlingen ... -
Helseopplevelser i kor : en spørreskjemaundersøkelse i et ’Alle kan synge’-kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-15)The theme of this study is choir and health. My topic of research is: Could choir singing be important for the experience of health? If so, in what way? The method is based on a survey, which was done electronically in an ... -
Deltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunn
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012, Master thesis, 2012-10-16)De skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å ... -
Våg å tenk stort, våg å tenk enkelt : om skulekonserttilbod for spesialskular
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2012, Master thesis, 2012-10-16)Denne teksten handlar om gjennomføring av skulekonsertar på spesialskular. Desse skulane har på lik linje rett til eit skulekonserttilbod frå Den kulturelle skulesekken (DKS) som andre skular. Eg freistar å finne ut av kva ... -
Master classes - What do they offer?
(NMH-publikasjoner;2012:8, Others, 2012-11)Master classes are a common way to teach music performance, but how useful are they in helping young musicians in their musical development? Based on his experiences of master classes Lali (2003:24) states that “For better ... -
Neoklassisisme og modernisme i norsk etterkrigsmusikk _ en fordypning i verk av Edvard Fliflet Bræin og Egil Hovland
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2012, Master thesis, 2012-12-13)Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse norsk klassisk musikk. I Norge var 1950–60-årene viktige år for utviklingen i norsk musikkliv, selv om mye av den musikken som da ble skapt, er glemt og i liten grad blir fremført ... -
Musikkformidling i Libanon. Hva betyr konsertene i Libanonprosjektet for de lokale aktørene, og hvilke erfaringer knytter det seg til elevdeltakelsen i konsertene?
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Sentralt i Libanonprosjektet ved Norges musikkhøgskole (NMH) står musikkundervisning og konsertvirksomhet for og med barn og ungdommer i den palestinske flyktningleiren Rashedieh utenfor Tyr i Sør- Libanon, og skolekonse ... -
Music analysis. A bridge between performing and aural training?
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)This article looks at whether music analysis might function as a bridge between the subject of instrumental performance and the subject of aural training in higher music education. It derives from a study with three ... -
Relationships between entrance tests and exams in music performance and aural-skills at the Norwegian Academy of Music
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)Focusing on aural skills and main instrument performance, the results from entrance tests and exams from 307 bachelor students at the Norwegian Academy of Music were examined to explore a possible connection between test ... -
Less comfortably numb, more meaningfully occupied
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)Steve, a singer songwriter, and Simon, a music therapist, met and worked together at a community mental health centre in London. Some years later, the two of them are sitting on a beach in southwest England, reflecting on ... -
Tidligere FoU-virksomhet i Libanonprosjektet
(NMH-publikasjoner;2013:9, Chapter, 2013)Gjennom denne antologien presenteres og synliggjøres Libanonprosjektet som et utviklingsprosjekt gjennom mer enn 10 år, der det har vært utarbeidet årlige rapporter som beskriver aktivitetene og aksjonene som har vært ... -
Folkmusikundervisning på fiol och gitarr och dess historiska rötter
(NMH-publikasjoner;2013:1, Chapter; Peer reviewed, 2013)How folk musicians of today learn to play their instruments is an over-all question in this article. One violin lesson and one guitar lesson were observed at Framnäs folk high school. Two research questions were formulated: ... -
Kirkemusiker - kall og profesjon. Om nyutdannede kirkemusikeres profesjonelle livsbetingelser
(NMH-publikasjoner;2013:3, Doctoral thesis, 2013)The dissertation Church Musician – Calling and Profession focuses on a relatively small professional group in Norway – the cantors. This group is marginal in terms of its size, but the cantor profession has long held a ... -
It just makes you feel really good : a narrative and reflection on the affordances of musical fandom across a life course
(Centre for Music and Health Publication Series;Vol:6, Chapter; Peer reviewed, 2013)The study of how music may be important to health and well-being can be seen as an increasingly broad and interdisciplinary field. As issues of health and well-being are routinely understood within the wider context of ... -
Everyday music listening and affect regulation: The role of MP3 players
(Journal article; Peer reviewed, 2013)The use of digital portable music devices such as MP3 players has rapidly increased during the last decade, and the sheer availability of music offered by such players raises questions about their impact on listeners’ ...