• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Deltakerne som musikalske agenter i prosjektet ”Are you with us?” : En kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant ungdommer med ulik etnisk bakgrunn

Strøm, Irene Trønnes
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Strom_Irene_Tronnes.pdf (837.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172540
Utgivelsesdato
2012-10-16
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [219]
Sammendrag
De skandinaviske landene framstår i økende grad som multikulturelle. Denne virkeligheten danner en stor utfordring for musikklærerne og for forskning på ulike musikkopplæringspraksiser. I denne undersøkelsen ønsker jeg å se på hvilken rolle musikk kan ha i livet, og hvilken rolle musikkopplæring på fritiden kan ha i arbeidet med å styrke ungdomsskoleelever med ulik etnisk bakgrunn sitt musikalske agentskap. Musikalsk agentskap handler om individets evne til å engasjere seg aktivt og ta selvstendige grep i sitt eget forhold til musikk innenfor de rammene som samfunnet og kulturen setter. ”Are you with us?” er et skandinavisk samarbeidsprosjekt som ønsker å skape interkulturelle møter mellom barn og unge. Prosjektet tar utgangspunkt i ungdommens musikkultur. Gjennom å skrive, spille inn og framføre musikk, jobber ungdommene med å lage en musikalsk visjon om ”det nye Skandinavia”. Denne studien undersøker på hvilke måter deltakerne i AYWU viser seg som musikalske agenter, og hvordan prosjektet AYWU kan bidra til inkludering. Videre ønsker jeg å belyse hvordan deltakelsen i AYWU kan bidra til musikalsk læring og personlig utvikling. Siden formålet er å undersøke elevenes erfaringer og opplevelser med tilbudet, var det naturlig å velge kvalitativt forskningsintervju som metode. Funnene i undersøkelsen viste at deltakerne hadde et bevisst forhold til musikkens betydning for blant annet beskyttelse og selvregulering. Deltakerne opplevde også at deltakelsen i AYWU gav dem større selvtillit, både på det musikalske og det personlige planet. Svarene viste at de hadde stor tro på AYWU’s betydning for inkludering. De trakk også forbindelser til et håp om å skape en bedre verden. Gjennom dette arbeidet håper jeg å bidra til større bevissthet rundt musikkens og musikkopplæringens betydning for utviklingen av et sterkt musikalsk agentskap hos ungdom med ulik etnisk bakgrunn. Jeg håper også at musikklærere kan få idéer til å utvikle nye arbeidsformer som bygger på AYWU’s prosessorienterte fremgangsmåter.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2012

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit