Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 601-620 av 833
-
Vurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder ... -
Musikk som innfallsvinkel i språkrehabilitering. En tverrsnittstudie om musikkterapi, logopedi og mennesker med afasi etter hjerneslag
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Introduksjon: Om lag 15000 mennesker rammes av hjerneslag hvert år i Norge. Av disse får 25% afasi. Afasi er en hjerneorganisk funksjonsforstyrrelse, som medfører vansker med å uttrykke seg, eller forstå språk. Afasi kan ... -
Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 18
(NMH-publikasjoner;2017:8, Book, 2018)Nordic Research in Music Education Yearbook has been published since 1997 by the Norwegian Academy of Music. This Volume 18 includes seventeen articles. The themes of the contributions represent a wide variety of interests ... -
Musikk, demens og søvn. En gjennomførbarhetsstudie på en skjermet sykehjemsavdeling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)SAMMENDRAG - Bakgrunn: Demens er en fellesbetegnelse for flere kroniske og dødelige hjernesykdommer som alle medfører grader av tap av språk og reduksjon i kognitive evner. De medfølgende atferdsproblemene er utfordrende, ... -
Å synge oss sammen. Norske barnesanger som inkluderingsverktøy for barn med minoritetsbakgrunn i en barnehage
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven retter seg mot inkludering av barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen ved bruk av musikkterapeutisk læring gjennom sangsamlinger. Det er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i aksjonsforskning og ... -
Challenges of assessing music performance: teachers’ perceptions
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - In recent years assessment discourse has given prominence to issues of measurement and accountability, despite the fact that it is principles of individually tailored goals and feedback that characterise the ... -
And the Melody still lingers on. - Om danningspotensiale i ein discolåt
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)ABSTRACT - In this article, a cover version of Dizzy Gillespie’s “A Night in Tunisia” is analyzed as a compound art expression and as an adaptation from one musical genre to another. The purpose of the analysis is to ... -
Musikkterapeuten og hennes hovedinstrument - En intervjustudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)SUMMARY The master thesis «The music therapist and her primary instrument» is an empirical, qualitative interview study about the music therapist’s relation to her primary instrument. This includes a look upon theories ... -
Smertesang. En studie i musikkterapi om kroniske smerter og intuitiv sang som opprettholder av helse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2018)Hele 30% av Norges befolkning lider av kroniske smerter. Til tross for at dette er en stor folkehelseutfordring finnes det lite forskning på dette feltet innen musikkterapi. Denne masteroppgaven utforsker erfaringene til ... -
Again and Again and Again. Music as site, situation and repetition
(NMH-publikasjoner;2017:7, Research report, 2018)Again and Again and Again is about new musical works that in various ways integrate historical music as important components. The texts were written during Eivind Buene’s fellowship in The Norwegian Artistic Research ... -
Edvard Griegs studier i musikkteori. Kontrapunktøvelser som grobunn for innovativ harmonikk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018, Master thesis, 2018)Notat om publisering: Deler av denne masteroppgaven er publisert som del av den fagfellevurderte artikkelen «Edvard Griegs øvelser i harmonilære og kontrapunkt» (Studia Musicologica Norvegica, 2018). ----- Sammendrag. ... -
Follo-piloten 2013-2018. Rapport fra første periode
(NMH-publikasjoner;2018:3, Report, 2018)SAMMENDRAG Follo-regionen består av følgende kommuner: Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås. Alle kommunene har kulturskoler. Kulturskolene i Follo har til sammen 3200 elever og varierer i størrelse fra ... -
«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ... -
Gehøret på spill. En kvalitativ eksplorativ studie med blandede metoder om instrumentbruk i gehørundervisningen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - I læreplanen for Musikk fordypning 1 og 2 står det under kompetansemålene for Gehørtrening at elevene skal kunne memorere og gjengi musikalske forløp i sang eller joik, spill og skrift, og at de skal kunne ... -
Musikk på veien videre. En kvalitativ studie om betydningen av en tilrettelagt konsert og annen bruk av musikk for tre mennesker i sorg etter å ha mistet en av sine nærmeste
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om en tilrettelagt konsert spilt av musikkterapistudenter på noe som kalles et etterlattekurs. Dette er et kurs for pårørende som har mistet et nært menneske i kreft. Kurset tar ... -
Gjenklang. Et opplæringsprogram for helsepersonell i bevisst og systematisk bruk av sang/musikk i eldre og demensomsorgen. ”På hvilken måte kan Gjenklang bidra til at personalet anvender sang i intersubjektive møter med pasienter på to norske sykehjem?”
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2018, Master thesis, 2019)Abstract. - This master thesis analyses Gjenklang, a training program, and it’s use is helping staff in nursing homes learn and master the use of songs/music in intersubjective meetings with dementia patients. The projects, ... -
Valg av repertoar i sangundervisninga i videregående skole. Et bevisst eller bevisstløst valg ....
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Temaet for denne masteroppgava er valg av repertoar innenfor studieretning for Musikk, dans og drama, og det er videre tatt utgangspunkt i hovedinstrumentundervisninga i fagene Musikk, IKS1 og IKS2. Studiens ... -
Hvor er tonen? Om å lære å synge toner utenfor et temperert system. Om tonalitet i norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av den
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Dette masterarbeidet undersøker temaet tonalitet i norsk folkemusikk, og samtidsmusikk inspirert av den. Gjennom utforsking av egen prosess og tre kvalitative intervjuer undersøkes problemstillingen: På ... -
Stemmer fra innsiden
(NMH-publikasjoner;2020:1, Book, 2019)Bente Almås har siden 2011 utviklet prosjektet Musikk i fengsel, der studenter fra Norges musikkhøgskole deltar med ulike konserter og workshoper. Denne boka gir leseren noen fortellinger fra dette unike musikkprosjektet, ... -
Jazzgitar på nett: e-læring som sosial praksis. En kvalitativ casestudie av et musikalsk online forum
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan kan et musikalsk online forum fungere som et sosialt praksisfellesskap i lys av sosialt orientert læringsteori?». For å besvare problemstillingen ...