Edvard Griegs studier i musikkteori. Kontrapunktøvelser som grobunn for innovativ harmonikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2503814Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Notat om publisering: Deler av denne masteroppgaven er publisert som del av den fagfellevurderte artikkelen «Edvard Griegs øvelser i harmonilære og kontrapunkt» (Studia Musicologica Norvegica, 2018). -----
Sammendrag. -
Oppgaven stiller sentrale spørsmål knyttet til vår forståelse av Edvard Griegs (1843-1907) utdannelse, og hvilken innvirkning denne kan ha hatt på hans stil. Helt spesifikt er formålet å redegjøre for Griegs studier i musikkteori (harmonilære og kontrapunkt) ved konservatoriet i Leipzig i perioden 1858-62, samt undersøke i hvilken grad disse studiene kan ha vært med på å forme grunnlaget for hans harmoniske stil. Alle øvelser i Griegs arbeidsbøker i musikkteori er studert. I tillegg til opptelling og kategorisering disse, gis det eksempel som kommenteres og analyseres for å kartlegge hva Grieg lærte. Undersøkelsen viser at Grieg skrev 967 øvelser. Mengden øvelser alene viser hans flittighet og dedikasjon til faget. Studien av arbeidsbøkene viser tydelig at kontrapunkt, i større grad enn harmonilære, var i fokus i opplæringen. Siste del av oppgaven klargjør hvordan Grieg kan ha dratt nytte av denne opplæringen i «linjens kunst». Først vises eksempel på polyfone passasjer i Griegs musikk, før det argumenteres for en lineær forståelse av grunnlaget for Griegs innovative harmonikk. Ved å anse linjenes kraft som et grunnelement i Griegs harmonikk, blir det tydelig at kontrapunktundervisningen i Leipzig kan ha vært svært viktig for hans utforming av en egen stil.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori.