Gjenklang. Et opplæringsprogram for helsepersonell i bevisst og systematisk bruk av sang/musikk i eldre og demensomsorgen. ”På hvilken måte kan Gjenklang bidra til at personalet anvender sang i intersubjektive møter med pasienter på to norske sykehjem?”
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602605Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Abstract. -
This master thesis analyses Gjenklang, a training program, and it’s use is helping staff in nursing homes learn and master the use of songs/music in intersubjective meetings with dementia patients. The projects, studied in the thesis, were completed from 2015 to 2017. The findings of this study are based on interviews with selected staff and managers at two nursing homes. Data collected has been analysed using qualitative methods. They show that using a music therapeutic approach as a model for learning, staff can themselves discover the therapeutic potential and effects of music. Using tools (songbook and CD’s), that are developed and tailored such situations; staff can sing with patients, and thereby experience that they in a better way are able to master this situation. Ownership, implementation and integration of new adapted activities into existing healthcare systems, is a leadership responsibility. In everyday life, patients often feel they become objectivized. For dementia patients, a conscious use of music can counteract fragmentation, create a greater sence of security, increase their self-esteem and strengthen the experience of personhood.
Keywords: dementia care, music therapy, model learning, confluent pedagogy, person
sentered care, training programs, intersubjektivity, self-efficacy Sammendrag. -
Denne masteroppgaven utforsker Gjenklang, et opplæringsprogrammet tilrettelagt for personale i eldre- og demensomsorgen. Formålet med masterprosjektet har vært å se på Gjenklang, og på hvilken måte opplæringsprogrammet kan bidra til at personale anvender sang/musikk i intersubjektive møter med pasienter på sykehjem. Prosjektene som er bakgrunn for dette masterstudiet, ble gjennomført i sin helhet i 2015-2017. Ved hjelp av kvalitativ metode, gjennom intervjuer av et utvalg personale og ledere på to ulike sykehjem, og påfølgende analyse, har jeg funnet fram til denne studiens resultater. De viser at gjennom musikkterapeutisk tilnærming, som modell for læring, kan personalet oppdage musikkens terapeutiske virkning og muligheter. Med støtte av ”miljøverktøy” (cd-er + sangbøker) kan de handle; synge med pasientene, og derigjennom oppleve mestring. Forankring er et lederansvar, og alle nye tiltak er helt avhengig av ledere som tar ansvar, og legger til rette for at de blir satt i system. I pasientens hverdag er det en overhengende fare for å oppleve seg som et objekt. Her kan sang/musikk gjøre en forskjell; motvirke fragmentering, skape anerkjennelse og trygghet, og styrke opplevelsen av personverd.
Emneord: demensomsorg, musikkterapi, modellæring, konfluent pedagogikk, personsentrert omsorg, opplæringsprogram, intersubjektivitet, egen mestringsevne
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi