• Students' attitudes to aural training in an academy of music 

      Reitan, Inger Elise (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Academic article, 2009)
      Aural training is part of any higher music education. The discipline is compulsory and traditionally aural training is considered a theoretical discipline in spite of its obvious practical character. There is a need for ...
    • Supervision af novicemusikterapeuter i arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser 

      Holck, Ulla (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikel handler om supervision af novicemusikterapeuter, dvs. studerende eller nyuddannede med ingen eller lille erfaring i musikterapeutisk arbejde med børn med betydelige og varige funktionsnedsættelser. Ud fra et ...
    • Felles aktivitet som læringsarena 

      Eggen, Anne Torø (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen skal handle om felles aktivitet som læringsarena i musikkterapi. Jeg spør meg hvordan felles aktivitet kan belyse ressursene hos det multifunksjonshemmede barnet, utvikle grunnleggende læreforutsetninger hos den ...
    • Evaluating the Subjective Effects of Microphone Placement on Glass Instruments 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      We report on a study of perceptual and acoustic features related to the placement of microphones around a custom made glass instrument. Different microphone setups were tested: above, inside and outside the instrument and ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
      Gruppen mennesker denne boken omtaler blir kalt sårbare. Like fullt handler boken om det sårbare i oss alle. For det sårbare i oss utfordres når vi setter oss selv i spill både personlig, musikalsk og relasjonelt, enten ...
    • Rom for romanser : om konsertdramaturgisk musikkformidling i romansekonserten 

      Kjølberg, Kristin (NMH-publikasjoner;2010:1, Doctoral thesis, 2010)
      The main topic of this dissertation is concert dramaturgy, and the aim of the research project has been to develop theory of the different aspects of singers´ performance in the song recital. Concert dramaturgy is a ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
    • Rom for romanser : om konsertdramaturgisk musikkformidling i romansekonserten 

      Kjølberg, Kristin (NMH-publikasjoner;2010:1, Doctoral thesis, 2010)
      The main topic of this dissertation is concert dramaturgy, and the aim of the research project has been to develop theory of the different aspects of singers´ performance in the song recital. Concert dramaturgy is a ...
    • Kroppslig samspill i musikkterapi 

      Johansson, Kjersti (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Kroppslige uttrykk står sentralt i samhandling med mennesker med multifunksjonshemming. I musikkterapi møtes man og samhandler man gjennom musikk, men også gjennom mimikk, bevegelse og berøring. Den kroppslige samhandlingen ...
    • «Å spele for livet med hjartet i halsen»: Om helse, Bakhtinsk dialog og eksistensielle overtonar i musikkterapi med barn med multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Eg vil i denne artikkelen argumentere for at musikkterapien er ein måte å feire helsa på, og at musikkterapeuten har eit slags etisk ansvar for at så skjer. Det vil eg gjere ved å utforske nokre mogelege samanhengar mellom ...
    • Glass instruments – From Pitch to Timbre 

      Jensenius, Alexander Refsum; Innervik, Kjell Tore; Frounberg, Ivar (Chapter; Conference object, 2010)
      The paper reports on the development of prototypes of glass instruments. The focus has been on developing acoustic instruments speci cally designed for electronic treatment, and where timbral qualities have had priority ...
    • Improvisasjon i et dialogisk kommunikasjonsperspektiv 

      Tønsberg, Gro E. Hallan (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne artikkelen handler om et dialogisk kommunikasjonsperspektiv. For å beskrive hva som legges i dette, vil jeg utforske teoretiske aspekter ved improvisasjon, det vil her si improvisasjon som samspillkunst og dens ...
    • Å sette seg selv i spill: Om ansvar, moral, etikk og utfordringer i møtet med barn med multifunksjonshemming 

      Horgen, Turid (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Milla, sammen med andre barn jeg har møtt, skal være guide til tema for denne artikkelen. Jeg har møtt barna som lærer, deretter som rådgiver inn mot barnehager og skoler. Erfaringsbakgrunnen min er knyttet til hvordan ...
    • Video som observasjons- og analyseverktøy: Å se med «mikroskop» 

      Galaasen, Signe Marie (NMH-publikasjoner;2010:2, Chapter; Peer reviewed, 2010)
      Denne teksten handler om bruk av video for å observere samspill i musikkterapi mellom nære voksne og barn med multifunksjonshemminger. I første del av artikkelen diskuteres video som redskap i analyse og observasjon, samt ...
    • På sporet etter den estetiske erfaring : om "det estetiske" i musikkpedagogikk og musikktenkning, med fokus på tenkning omkring den estetiske erfaring og "det estetiske" i Tyskland ved inngangen til et nytt årtusen 

      Fossum, Hanne (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2010-11-14)
      The term "aesthetic experience" and even the single word "aesthetic" are central terms in the international discussion debating music education. The debaters on each side of the discussion use the terms as if their meaning ...
    • Et epistemologisk blikk på kjønn i musikkpedagogikken 

      Onsrud, Silje Valde (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Gender as an object for research in music education is a rare occurrence, especially in Nordic music pedagogical research. This article I suggests a theoretical perspective on gender in secondary school related musical ...
    • Det musikaliska rummets betydelse för identitet og helse 

      Bossius, Thomas (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I den här artikeln diskuterar jag sambandet mellan musikanvändning, identitet och hälsa. Artikeln är sprungen ur en treårig studie med titeln Musik i Människors Liv (MiML) där jag tillsammans med musikvetaren Lars Lilliestam ...
    • On pluralism, inclusion, and musical citizenship 

      Allsup, Randall Everett (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      In an age of international wealth insecurity, countries around the world are putting increasing pressure on public schools to prepare young people to compete in the new global marketplace. Using quantifiable measures as ...
    • Master-apprentice relation in music teaching. From a secret garden to a transparent modelling 

      Hyry-Beihammer, Eeva Kaisa (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      This article aims to consider a master-apprentice relation in music teaching, especially in piano teaching. The article focuses on the teaching of a well known Finnish music pedagogue and artist, Matti Raekallio. Most of ...
    • Musiklærerkompetence mellem teori og praksis 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is the relation between theory and practice ...