• Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen 

      Kamsvåg, Gro Anita (NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)
      Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ...
    • Musikkterapeut på en sykehusavdeling for barn : helsefremmende arbeid for både pasient og miljø 

      Ærø, Stine Camilla Blichfelt; Aasgaard, Trygve (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I året 2010 kunne vi feire 15 års jubileum for et kontinuerlig musikkterapeutisk nærvær ved Barneklinikken ved Oslo universitessykehus – Rikshospitalet. Denne artikkelen beskriver musikkterapeutenes arbeidsoppgaver på ...
    • Å skape sin eigen veg heim : om identitetsbygging gjennom musikk hos eit barn på ein spesialskole 

      Stensæth, Karette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      "Petter" er 10 år og går i 5. klasse på ein godt etablert spesialskole i Austlandsområdet. Denne skolen har kor for alle kvar måndag, og som vi skal sjå utviklar Petter eit spesielt forhold til skolekoret. Det er særleg ...
    • Musikkbegrepet som sort boks. Et forsøk på en dekonstruksjon av begrepet musikk i vestlig tenkning, med utgangspunkt i en lærebok i musikk for ungdomsskolen 

      Rønningen, Anders (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      The present article critically examines the concept of “music” as it is used in textbooks in Norwegian schools on grades 8-10 (Opus – Music for lower high school). How “music” is understood has relevance of course to both ...
    • Musikere, identitet og helse: Musikklytting som identitetsstyrkende handling 

      Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Musikere har mange og varierte oppgaver i samfunnet i dag, og musikkinstitusjoner har et særlig ansvar for å utdanne musikere rustet for disse arbeidsoppgavene. Dagens virkelighet for musikere er krevende både på et faglig ...
    • Professionalise or perish. A case for heightened educational quality through collegiate cooperation 

      Zandén, Olle (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      This article argues for the necessity of developing a professional jargon among music teachers; a collegiate discourse in which musically and artistically relevant aspects of music-making and music education are continuously ...
    • Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 12 

      Holgersen, Sven-Erik (red.); Nielsen, Siw Graabræk (red.) (NMH-publikasjoner;2011:2, Book; Peer reviewed, 2011)
      The present Volume 12 of the Nordic Research in Music Education Yearbook includes 11 articles and a research note reflecting the broad variety of interests in current research of music education in the Nordic countries. ...
    • Følelseskunnskap og helse — musikk og identitet i et kunnskapsperspektiv 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I forbindelse med doktorgradsarbeidet ”Muligheter for følelseskunnskap” ble det dokumentert at musikkopplevelse kan erfares som et medierende redskap for følelseskunnskap, og også at følelseskunnskapen kan knyttes til ...
    • Stockholms Musikpedagogiska Institut 50 år – en tillbakablick 

      Calissendorff, Maria; Lindeborg, Ronny (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      In the autumn of 1960 seven people met in Stockhom to found a (private) institute for music-teacher education destined to become an alternative to the established (public) conservatories. This was a clear reaction against ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikterapi med demensramte : hukommelse, identitet og musikreminiscens 

      Ridder, Hanne Mette (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Efter mange års praktisk musikterapiarbejde med demensramte, som senere blev erstattet af en årrække med forskning inden for området, finder jeg det stadig meget presserende at argumentere for, hvorfor musikterapi er særligt ...
    • Interesser, nærhet og brudd. Om å forske på egen musikkpedagogisk kultur 

      Christophersen, Catharina (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      The purpose of this article is to discuss issues concerning the study of the researcher’s own culture. Researching familiar music pedagogical areas and settings – people you know, topics you have interests in and experience ...
    • The benefits of the master class. The masters’ perspective 

      Hanken, Ingrid Maria (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      The master class is well-known in Western classical music tradition. However, very little systematic research has been carried out to support the effectiveness of this particular way of teaching. Results from an interview ...
    • Musikk, identitet og helse – hva er sammenhengen? 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      La oss gå ut i fra at det er en sammenheng mellom musikk, identitet og helse – og at vi trenger både teoretiske argumenter og empiri for å synliggjøre hva en slik forbindelse skulle bestå i. I denne artikkelen skal jeg ...
    • Tredje time tirsdag: musikk : en pedagogisk-antropologisk studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen 

      Kamsvåg, Gro Anita (NMH-publikasjoner;2011:4, Doctoral thesis, 2011)
      Dette er en studie av musikkaktivitet og sosial organisasjon i ungdomsskolen. Gjennom antropologiske analyser av etnografisk empirisk materiale, tolkes elevenes deltakelse i lys av et hverdagslivsperspektiv. Studien fokuserer ...
    • Sangen har gitt meg et nytt liv : kor, identitet og helse 

      Balsnes, Anne Haugland (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I denne artikkelen utforskes sammenhenger mellom korsang, identitetsarbeid og helse. I forbindelse med mitt musikkpedagogiske PhD-arbeid gjennomførte jeg en casestudie av amatørkoret Belcanto (Balsnes 2009). Resultatene ...
    • Kan stemmeskam overvinnes? Om helsefremmende aspekter ved profesjonelle sangeres identitetsarbeid 

      Schei, Tiri Bergesen (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Hvorfor snakkes det så lite om skam om i forbindelse med sang og utøving? Dette spørsmålet har fulgt meg gjennom min egen yrkesutøvelse som sanger, sangpedagog, musikklærer og etter hvert akademiker, og det er også temaet ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk med helsekonsekvenser. Et musikkpedagogisk prosjekt for ungdommer i en palestinsk flyktningleir 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2011:2, Peer reviewed; Chapter, 2011)
      Recent research and practice has pointed to possible health consequences of musical activities. This article investigates possible health consequences of participating in a community music project among Palestinian children ...