Blar i NMH Brage på dokumenttype "Chapter"
Viser treff 301-320 av 378
-
Samtale med Ellen Boysen
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Jorun Mantor
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Samtale med Sigrid Hillestad
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter, 2008) -
Sangen har gitt meg et nytt liv : kor, identitet og helse
(NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen utforskes sammenhenger mellom korsang, identitetsarbeid og helse. I forbindelse med mitt musikkpedagogiske PhD-arbeid gjennomførte jeg en casestudie av amatørkoret Belcanto (Balsnes 2009). Resultatene ... -
Sangene som samlet oss
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Det hender at sanger samler og manifesterer felles forståelser av verden hos en gruppe mennesker. Det hender at sanger trøster. Og det hender at sanger virker dannende. I det følgende vil jeg drøfte sangene Til ungdommen ... -
Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene. I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i ... -
Sanselighedspædagogik og livsduelighed. Skolens vej mod en omvurdering af musik som sanseligt-æstetisk fag
(NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)In this article music is discussed as a sensual-aesthetic subject in the Danish ‘Folkeskole’ (compulsory primary and lower secondary school). Special attention is given to music as a sensual subject. This topic is developed ... -
Schubert arrangements och vägen dit. Inblick i en kollaborativ studie av Mats Bergströms konstnärliga överväganden under bearbetning och instudering av Franz Schuberts Sonat i a-moll, D 821, den så kallade Arpeggionesonaten
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)This collaborative study explores, retrospectively, musical knowledge development in a professional artistic project from a cultural-psychological perspective: Mats Bergström’s re-editing and -transcribing of Schubert’s ... -
Seizing the dynamic moment in situation-originated learning: The origin of songcrafting examined through Dewey's theory of inquiry
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we argue that learning initiatives could be better recognized and mediated in order to support meaningful learning and agency in music education.We base our argument on John Dewey’s notions as to how learning ... -
Seksuell trakassering i høyere musikkutdanning i lys av #metoo
(NMH-publikasjoner;2021:2, Chapter; Peer reviewed, 2021)The second chapter highlights a contemporary phenomenon from the angle of higher music education in particular and shows how larger societal movements and occurrences play out in specific ways in this educational context. ... -
The significance of intercultural music activities: A study of Norwegian Palestinian cultural exchange
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)This article discusses a community music project in the Palestinian refugee camp Rashidieh in southern Lebanon. The Lebanon Project, as it came to be called, was established by Norwegian music educators in collaboration ... -
Skolekonsertene og skolekonteksten: Mellom verkorientering og kunstdidaktikk
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT Visiting concerts in schools – between work-orientation and art didactics. This article discusses if and how heteronomic aesthetic practices, aesthetic learning practices and relational pedagogy can form a new ... -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)”Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect” first gives a brief history of music technology, followed by a section summarizing his own research on creative music making and digital tools in schools. ... -
"Stemmene vil alltid leve": Låtskriving som helseressurs etter 22. juli
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Chapter; Peer reviewed, 2014)Denne teksten tar for seg låtskriving som helseressurs. Teksten presenterer intervjuer med tre kvinner som skrev egne låter som en respons på den mørke fredagen i Norges historie, 22. juli 2011. Mennesker trøstes, æres og ... -
Stockholms Musikpedagogiska Institut 50 år – en tillbakablick
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)In the autumn of 1960 seven people met in Stockhom to found a (private) institute for music-teacher education destined to become an alternative to the established (public) conservatories. This was a clear reaction against ... -
Storycomposing in music therapy. A collaborative experiment with a young co-researcher
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)This text describes how a young person interprets his own musical creations created in a meaning reconstruction process after a traumatic loss. He investigates his own music therapy process as a co-researcher with a ... -
Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva ... -
Strukturert stemme- og bevegelseslek som intervensjon ved traumerelaterte dissosiative lidelser hos barn og unge
(NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)Jeg ønsker med denne artikkelen, gjennom argumentasjon hentet fra moderne kunnskap om tilknytnings- og utviklingsteori, og gjennom kliniske eksempler, å vise at strukturert lek med vekt på bevegelses- og stemmeuttrykk kan ... -
Student music teachers' learning trajectories. A relational perspective
(NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)In this article we take the concept of ‘communities of practice’ (Wenger, 1998, 2006) as our way of entry into studying conditions for the formation of student music teachers’ learning trajectories (ibid.): the paths that ...