Struktur og styring : og noen sider ved musikkterapi med barn med autisme
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172179Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: Perspektiver på musikk og helse : 30 år med norsk musikkterapi, S. 383 - 395Sammendrag
Denne teksten har sin bakgrunn i arbeidet med min hovedoppgave i musikkterapi. Hovedoppgaven var en litteraturstudie, der jeg gjennom en kvalitativ analyse av artikler fra årene 1990-2004 tok for meg problemstillingen ”Hva er sentrale tema og hensiktsmessige arbeidsformer i musikkterapi med barn med autisme?” (Vikesland 2006). Temaet ”Struktur og styring” var et av de tema jeg ble opptatt av og så som viktig i denne litteraturen, slik jeg også har erfart at det kan være i praksisvirkeligheten med denne målgruppen.
I denne teksten tar jeg utgangspunkt i litteraturmaterialet som lå til grunn for hovedoppgaven, og går dypere inn i diskusjonen rundt dette spesielle temaet.
Målsettingen med teksten og drøftingen er både en viss språklig problematisering av begrepene og en faglig synliggjøring og diskusjon av temaet. Jeg vil diskutere begrepet struktur som språklig og praktisk fenomen med utgangspunkt i ulike beskrivelser av og synspunkter på struktur i den litteraturen jeg har samlet inn. Fokus er på fenomenet og begrepet ”struktur”, men jeg vil se dette også i relasjon til fenomenet og begrepet ”styring”, som det ofte dukker opp sammen med, og i noen sammenhenger kanskje også forveksles med. Et nødvendig grunnlag for diskusjonen er etter min mening kunnskap om barn med autisme og noen begrunnelser for struktur som gjelder denne målgruppa spesielt, og jeg vil derfor ta for meg det først.
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1NMH-publikasjoner;2008:3