Blar i NMH Brage på emneord "VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114"
Viser treff 101-120 av 173
-
Music teaching as a profession. On professionalism and securing the quality of music teaching in Norwegian municipal schools of music and performing arts
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT The aim of this article is to reflect on whether and how music teaching can be understood as a profession, by looking into general traits of professions and seeing how they relate to music teaching. The discussion ... -
Music, media and technological creativity in the digital age
(NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)Keynote on the 20th conference of the Nordic Network for Research in Music Education: “Technology and creativity in music education”. - March 8–10, 2016, Hedmark University College, Hamar, Norway The creative use of new ... -
Music, society and education in times of complexity
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Music-related aesthetic argumentation: Confronting a theoretical model with empirical data
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT Based on theoretical considerations about music-related aesthetic argumentation and its relevance for music education, a competence model is presented which links argumentation theory to aesthetics and the ... -
‘Musical dialoguing’: A perspective of Bakhtin’s Dialogue on musical improvisation in asymmetric relations
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 16, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT In music pedagogy, as well as in music therapy, the element of improvisation and free playing is often vital to empower and motivate. This article discusses Mikhail Bakhtin’s concept of dialogue in such settings ... -
Musicianship – discursive constructions of autonomy and independence within music performance programmes
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - Autonomy and independence are key concepts in higher education. Skills and competences viewed as necessary for a flexible and lifelong career have become increasingly centred on employability and demands for ... -
Musicship: didactic considerations of music activity in preschool
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter; Peer reviewed, 2016)ABSTRACT -- This article, which is based on my thesis research, aims to describe and analyse the didactics of music activity in early childhood education and, through empirical research, to test concepts that can capture ... -
Musikalsk-digital danning. Om grunnskolens musikkundervisning og det digitale
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en studie av fenomenet digital danning slik det fremstår i den norske grunnskolens musikkundervisning. Oppgaven inneholder en gjennomgang av tidligere forskning om digitale verktøy i ... -
Musikk på barnetrinnet. En studie av læreres forståelser av profesjonalitet i musikkundervisning
(NMH-publikasjoner;2020:7, Doctoral thesis, 2020)Summary. - The aim of this study has been to shed light on the professional practice of Norwegian primary school music teachers (grade 1–7), investigating their ways of understanding professionalism. A central purpose ... -
Musikk på timeplanen. En komparativ analyse av innhold i grunnskolens læreplaner for musikk i Norge, England og Bayern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2017)Sammendrag. Hva som skal være musikkfagets innhold er et av de helt sentrale spørsmålene som må stilles når musikkundervisning skal planlegges. Denne masteroppgaven er en deskriptiv og komparativ analyse av læreplanene ... -
Musikk som avleiing og kjelde til positive emosjonar. Om deltaking i musikkgruppe for einslege mindreårige flyktningar
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Vi er i dag vitne til ein enorm flyktningstraum til Europa. I denne straumen av menneske er det òg mange barn som er åleine på flukt. I 2015 opplyste 5297 av dei som søkte asyl i Noreg at dei var einslege mindreårige ... -
Musikkarbeid med palestinske flyktningebarn i Libanon. Et community music perspektiv
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Med utgangspunkt i et musikkprosjekt for palestinske flyktningbarn i flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon ønsker vi i denne teksten å rette fokus mot det musikalske fellesskapet som er utviklet i Rashedieh, med særlig ... -
Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ... -
Musikkfagets effekter og verdier
(Chronicle, 2019-09)Musikkens egenverdi må være hovedargumentet for å ha musikkfaget i skolen. Det er farefullt å begrunne musikkfaget med annen nytteverdi, skriver Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Siw Graabræk Nielsen, professorer ved ... -
Musikklæreren i kombinert stilling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Mange musikklærere i Norge jobber i stillingskombinasjoner med grunnskole og kulturskole i samme kommune. Dette henger sammen med nasjonale føringer gjennom blant annet lovverk og læreplanverk, men stillingene ... -
Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ... -
Musikktalent i grunnskolen. En forskningsbasert evalueringsstudie av Musikk på Majorstuen. Sluttrapport
(NMH-publikasjoner;2018:2, Report, 2018)Hvordan kan talentopplæring i musikk legges opp innenfor grunnskolens rammer? I 2008 gikk Norges musikkhøgskole, Barratt Due musikkinstitutt, Oslo musikk- og kulturskole og Norsk kulturskoleråd sammen om rapporten Tid for ... -
«Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ... -
Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni?
(NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ... -
NMH student music teachers in Lebanon. Professional placement for bachelor students on the music education programme at the NMH
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)Ever since 2005 bachelor students on the music education programme at the Norwegian Academy of Music (NMH) have been travelling to Lebanon to take part in a professional placement program. The placement in Lebanon is made ...