Blar i NMH Brage på emneord "grunnskolen"
Viser treff 1-8 av 8
-
Folkehelse og livsmestring – musikkterapi i grunnskolen. En kvalitativ intervjustudie av musikkterapiens plass i arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler et av de nye temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020,folkehelse og livsmestring, og hvordan musikkterapeuter kan bidra i arbeidet med dette tverrfaglige temaet i grunnskolen. Studien ... -
Kunnskapsformer og kunnskapssyn i læreplanene for musikkfaget i L97 og K06
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Problemstillingen er todelt, med fokus på både kunnskapssyn og kunnskapsformer. Den vil besvares ved en analyse av ”Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen”, L97 og ”Kunnskapsløftets læreplan”, K06. Det er i all ... -
Musikalsk-digital danning. Om grunnskolens musikkundervisning og det digitale
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en studie av fenomenet digital danning slik det fremstår i den norske grunnskolens musikkundervisning. Oppgaven inneholder en gjennomgang av tidligere forskning om digitale verktøy i ... -
Musikk på barnetrinnet. En studie av læreres forståelser av profesjonalitet i musikkundervisning
(NMH-publikasjoner;2020:7, Doctoral thesis, 2020)Summary. - The aim of this study has been to shed light on the professional practice of Norwegian primary school music teachers (grade 1–7), investigating their ways of understanding professionalism. A central purpose ... -
Musikk på timeplanen. En komparativ analyse av innhold i grunnskolens læreplaner for musikk i Norge, England og Bayern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;, Master thesis, 2017)Sammendrag. Hva som skal være musikkfagets innhold er et av de helt sentrale spørsmålene som må stilles når musikkundervisning skal planlegges. Denne masteroppgaven er en deskriptiv og komparativ analyse av læreplanene ... -
Musikklæreren i kombinert stilling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Mange musikklærere i Norge jobber i stillingskombinasjoner med grunnskole og kulturskole i samme kommune. Dette henger sammen med nasjonale føringer gjennom blant annet lovverk og læreplanverk, men stillingene ... -
Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter, 2017)Denne artikkelen skal gå inn i sangfagets historie i 1930-årene for å se på fagets anseelse blant elevene, og på noen tapte muligheter for utvikling i disse årene. I årene fram til 1930 hadde faget fått en fast plass i ... -
Songens funksjonar. Eit intervjustudium om lærarar sine erfaringar med bruk av song i grunnskulen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgåve. Musikkpedagogikk;2023, Master thesis, 2023)Samandrag - Denne masteroppgåva utforskar bruk av song på den norske grunnskulen sitt småtrinn, i andre fag og samanhengar enn musikkfaget. Formålet med studiet er å undersøke lærarar sine erfaringar med bruk av song; ...