Folkehelse og livsmestring – musikkterapi i grunnskolen. En kvalitativ intervjustudie av musikkterapiens plass i arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030829Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler et av de nye temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020,folkehelse og livsmestring, og hvordan musikkterapeuter kan bidra i arbeidet med dette tverrfaglige temaet i grunnskolen. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og svarer på følgende problemstilling: Kan musikkterapifremme folkehelse og livsmestring hos elever i grunnskolen, og i så fall hvordan? Ogfølgende forskningsspørsmål: Hvordan opplever et utvalg musikkterapeuter å arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen? ogHvordan beskriver et utvalg musikkterapeuter arbeidet meddet tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i praksis?Problemstillingenbelyses gjennom semistrukturerte intervjuer av fire musikkterapeuter som jobber i grunnskolen. Funnene fra analysen viserat musikkterapeuteneopplever de har mye å bidra medi arbeidet med det tverrfaglige temaet. Musikkterapeutene jobber særlig med å styrke elevenes mestringstro, identitet, kommunikasjonskompetanse og relasjonelle ferdigheter. Funnene blir diskutert i lys av aktuell teori og tidligere forskning.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi