dc.contributor.author | Waag, Malena Teistedal | |
dc.date.accessioned | 2022-11-09T08:57:06Z | |
dc.date.available | 2022-11-09T08:57:06Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3030829 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler et av de nye temaene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020,folkehelse og livsmestring, og hvordan musikkterapeuter kan bidra i arbeidet med dette tverrfaglige temaet i grunnskolen. Studien har et kvalitativt design, en hermeneutisk tilnærming og svarer på følgende problemstilling: Kan musikkterapifremme folkehelse og livsmestring hos elever i grunnskolen, og i så fall hvordan? Ogfølgende forskningsspørsmål: Hvordan opplever et utvalg musikkterapeuter å arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen? ogHvordan beskriver et utvalg musikkterapeuter arbeidet meddet tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i praksis?Problemstillingenbelyses gjennom semistrukturerte intervjuer av fire musikkterapeuter som jobber i grunnskolen. Funnene fra analysen viserat musikkterapeuteneopplever de har mye å bidra medi arbeidet med det tverrfaglige temaet. Musikkterapeutene jobber særlig med å styrke elevenes mestringstro, identitet, kommunikasjonskompetanse og relasjonelle ferdigheter. Funnene blir diskutert i lys av aktuell teori og tidligere forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022 | |
dc.subject | musikkterapi | en_US |
dc.subject | barn og unge | en_US |
dc.subject | folkehelse og livsmestring | en_US |
dc.subject | mestring | en_US |
dc.subject | identitet | en_US |
dc.subject | kommunikasjonskompetanse | en_US |
dc.subject | grunnskolen | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.title | Folkehelse og livsmestring – musikkterapi i grunnskolen. En kvalitativ intervjustudie av musikkterapiens plass i arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i grunnskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113 | en_US |
dc.source.pagenumber | vi, 73 s. | en_US |