dc.contributor.author | Hanken, Ingrid Maria | |
dc.date.accessioned | 2010-04-27T14:04:12Z | |
dc.date.available | 2010-04-27T14:04:12Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-047-4 | |
dc.identifier.issn | 0333-3760 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172406 | |
dc.description.abstract | Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet skal den obligatoriske studentevalueringen av undervisning i ulike musikkfag finne sin plass og funksjon.
Dette høgskolepedagogiske forskningsprosjektet har som bakgrunn de utfordringer som oppsto når systematisk studentevaluering ble innført i den individuelle hovedinstrumentundervisningen ved Norges musikkhøgskole. For å kartlegge og belyse disse utfordringene ble det foretatt intervjuer med hovedinstrumentlærere og deres studenter med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter, praktiserer og erfarer hovedinstrumentlærere og deres studenter studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning?
Viktige funn i undersøkelsen er at to konstituerende faktorer ved hovedinstrument-undervisningen kan virke hemmende for studentevalueringen: For det første, studentenes behov for å ha en nærmest uforbeholden tillitt til hovedinstrumentlærerens autoritet: Kravet om å innta en distansert og vurderende holdning til undervisningen kan oppleves som uforenlig med en slik tillit. For det andre, behovet for å ha en velfungerende og uanstrengt relasjon til hovedinstrumentlæreren: Redselen for å såre eller irritere læreren gjennom evalueringene kan virke hemmende på studentenes villighet til å gjennomføre evalueringer. Videre tyder resultatene på at de metodene som velges for å gjennomføre evalueringene har stor betydning for om studentevalueringen blir gjennomført i denne formen for undervisning.
Prosjektet har ført til endringer i prosedyrene og metodene for studentevaluering ved Norges musikkhøgskole. Det har også resultert i at det er utarbeidet en håndbok for studenter og lærere for å imøtekomme de spesielle utfordringer som begge parter står overfor når den individuelle hovedinstrumentundervisningen skal evalueres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2007:1 | |
dc.subject | studentevaluering | en_US |
dc.subject | studiekvalitet | en_US |
dc.subject | musikkstudier | en_US |
dc.subject | musikkinstrumenter | en_US |
dc.subject | høyere utdanning | en_US |
dc.title | Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.source.pagenumber | 309 s. | |