Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Siri Hjorth
dc.date.accessioned2012-03-08T13:53:01Z
dc.date.available2012-03-08T13:53:01Z
dc.date.issued2012-03-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/172526
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
dc.description.abstractFokuset i denne undersøkelsen har vært på fenomenet anerkjennelse. Hva som ligger i begrepet anerkjennelse, og hva det er i musikkterapien som sammenfaller med begrepet. Min egen interesse av hvordan musikkterapeutens rolle var i samspill med klienter og ledsagere, har hatt betydning for valg av tema for min undersøkelse. Selve undersøkelsen har vært todelt. Det har vært et dypdykk i teori rundt fenomenet anerkjennelse med hovedvekt på Løvlie Schibbyes sin tolkning av begrepet. I tillegg har jeg også intervjuet fire musikkterapeuter for å få deres beskrivelse av anerkjennelse. Teoretisk har undersøkelsen dreid seg om hvilken betydning anerkjennelse har i et terapeutisk samspill, og undersøkt om begrepets aktualitet for musikkterapeutens arbeid med klienter. I tillegg til anerkjennelse, har relasjon, og intersubjektivitet vært en del av undersøkelsen. Det er i relasjon med andre at mennesket får oppleve anerkjennelse. Informantenes beskrivelser har vært satt i sammenheng med begrepet anerkjennelse, og anerkjennelsens ingredienser som er; Lytting, Forståelse, Bekreftelse, Aksept og Toleranse. Samtidig har musikkterapeutisk teori blitt knyttet opp mot informantenes beskrivelse og også anerkjennelse og dens ingredienser. Funnene tyder på at musikkterapi i seg selv er anerkjennende og at musikkterapeuten i seg selv innehar en anerkjennende holdning i sitt musikkterapeutiske virke. - - -no_NO
dc.description.abstractThe focus of this research has been on the phenomenon of recognition, conceptually what it means to be recognised and in particular how recognition is experienced in the field of music therapy. The choice of topic for my research, was influenced by my personal interest in music therapy and, in particular, the interaction of the music therapist and their clients. The research was completed in two parts starting with a deep dive into the theory of the phenomenon of recognition, with great emphasis on Løvlie Schibbye’s interpretation of the term. I then interviewed four music therapists to research their understanding of the term recognition. The research revolved around the importance of recognition during therapeutical interaction, and further, the actuality of this concept in the music therapist’s work with his/her clients. In addition to recognition, the terms relation and intersubjectivity have also been part of this research. It is in relation to other human beings that we experience recognition. The interviewees’ interpretations have been linked with the term recognition and it’s 5 subcomponents, namely: Listening, Understanding, Confirmation, Acceptance, and Tolerance. At the same time, music therapeutical theory has been linked to the interviewees’ information as well as the each of the subcomponents of recognition. The findings of the research, indicates that music therapy in itself gives recognition, and that the music therapist has a positive attitude to recognition through his/her music therapeutical work.en
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011
dc.subjectmusikkterapino_NO
dc.subjectanerkjennelseno_NO
dc.subjectmusic therapyen
dc.subjectrecognitionen
dc.titleMusikkterapi og anerkjennelse. Hva er anerkjennelse i musikkterapien og hvordan beskriver musikkterapeuter dette?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113no_NO
dc.source.pagenumber73 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel