dc.contributor.author | Larsen, Marit Elfström | |
dc.date.accessioned | 2012-08-15T09:13:20Z | |
dc.date.available | 2012-08-15T09:13:20Z | |
dc.date.issued | 2012-08-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172544 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk | no_NO |
dc.description.abstract | Det danske verket "Bokstaver, musikk og bevegelse" av Helle Couppé er blitt brukt i norske grunnskoler i mer enn et tiår. Underrubrikken "Lesing på musisk-kreativt grunnlag" indikerer at elementer av musikk og annen skapende aktivitet er innebygget i verket, som primært er et lese- og skriveinnlæringsverk. I mer enn ti år har jeg holdt kurs i Norge i dette lese- og skriveinnlæringsopplegget. Forfatteren Helle Couppé er grunnskolelærer, logoped, audiopedagog og rytmikklærer i Roskilde, Danmark. Arbeidsmetoden i verket er den musikkpedagogiske metoden rytmikk (se 1.1.). Å undervise i rytmikk i Norge er spennende og krevende på en gang: rytmikk som metode er lite kjent og det er få rytmikkpedagoger i landet. Mitt behov for å få kunnskap om hva som skjer i skolehverdagen etter en-dags-kurs har hele tiden vokst. For å få vite mer om hva lærere i grunnskolen erfarer i sitt arbeid og hvordan de bruker det tverrfaglige opplegget, har jeg undersøkt dette i Kongsberg kommune og Skedsmo kommune. Hovedoppgaven som foreligger her er et resultat av denne undersøkelsen. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;2006 | |
dc.subject | undervisningsmetodikk | no_NO |
dc.subject | musikkpedagogikk | no_NO |
dc.subject | Helle Couppé | no_NO |
dc.subject | rytmikk | no_NO |
dc.subject | intervjuundersøkelse | no_NO |
dc.title | Musikk i norsk - "Bokstaver, musikk og bevegelse" : læreres erfaringer med et undervisningsopplegg med norsk og musikk | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | no_NO |
dc.source.pagenumber | III, 103, 12 bl. | no_NO |