Browsing NMH-publikasjoner by Title
Now showing items 17-36 of 121
-
Educating music teachers in the new millennium. Multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society. A report from a research and development project.
(NMH-publikasjoner;2012:7, Book; Peer reviewed, 2012)This anthology sums up the issues and results of a research and development project at the Norwegian Academy of Music (NAM) called Music Teacher Education between the Institution, the Practicum and the Profession within ... -
Etableringshåndbok for musikkterapi i rus- og psykisk helsetjeneste
(NMH-publikasjoner;2020:2, Non-fiction monograph, 2020)Personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse ønsker musikkterapi. Flere av dem har hatt stor nytte og glede av musikkterapi. Forskning og erfaringsrapporter dokumenterer at musikkterapi bidrar positivt og ... -
Follo-piloten 2013-2018. Rapport fra første periode
(NMH-publikasjoner;2018:3, Report, 2018)SAMMENDRAG Follo-regionen består av følgende kommuner: Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås. Alle kommunene har kulturskoler. Kulturskolene i Follo har til sammen 3200 elever og varierer i størrelse fra ... -
Forgangen romantisk klaverpraksis. Fortolkning av utvalgte Beethoven-sonater og Chopin-etyder med utgangspunkt i Hans von Bülows instruktive noteutgaver
(NMH-publikasjoner;2017:11, Doctoral thesis, 2017)Summary A bygone romantic piano practice: Interpretation of selected Beethoven sonatas and Chopin-etudes, departing from Hans von Bülow's instructive edition. Jan Gunnar Sørbø, Norwegian Academy of Music (NMH). - Principal ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
Gehørtrening i praksis : hva sier fagplanen og hva opplever studentene?
(NMH-publikasjoner, Book, 2006)Background, method and material (Chapter 1–3). The aim of this present study is to examine the ear training/aural training discipline in higher music education, solely based on the students’ experience. It is a fact that ... -
Gjentakelse i musikkterapi. En kvalitativ instrumentell multippel casestudie
(NMH-publikasjoner;2017:9, Doctoral thesis, 2017)Gjentakelse er et sentralt fenomen i musikkterapipraksis. Vi gjentar sanger, rytmer, kroppslige uttrykk og verbale fraser, innenfor en sesjon eller over lengre tid. Gjentakelse kan også oppfattes både positivt og negativt: ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
De glemte konsertene : tre obokonserter av Förster fra svenske 1700-talls kilder
(NMH-publikasjoner;2008:5, Doctoral thesis, 2008)The basic material of the present project, are 91 manuscripts of oboe-concertos from the University-libraries of Lund and Uppsala and from the Statens Musiksamlingar in Stockholm, Sweden. Three oboe-concertos attributed ... -
Glimt av glede. Musikkterapi med demensrammede som har symptomer på depresjon og angst
(NMH-publikasjoner;2013:7, Doctoral thesis, 2013)The dissertation describes an empirical study in which six elderly people suffering from dementia have received short term music therapy. The sessions have been videotaped and standardized instruments have been applied in ... -
Glimt av glede. Musikkterapi med demensrammede som har symptomer på depresjon og angst
(NMH-publikasjoner;2013:7, Doctoral thesis, 2013)The dissertation describes an empirical study in which six elderly people suffering from dementia have received short term music therapy. The sessions have been videotaped and standardized instruments have been applied in ... -
Gruppeundervisning i instrumentalopplæringen på høyskolenivå
(NMH-publikasjoner;2014:6, Research report, 2014)Instrumentalundervisning i høyere musikkutdanning har tradisjonelt vært organisert som individuell undervisning i en mesterlærertradisjon der studenten stiller spørsmålene og læreren har svaret. Gruppeundervisning som en ... -
GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder.
(NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Gryende musikkliteracy : unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i lys av sosiokognitiv teori om læring
(NMH-publikasjoner;2012:5, Doctoral thesis, 2012)The research question addressed in this thesis was: How do beginners on a music instrument acquire music literacy in a music studio setting? The study was designed to identify and describe the learning strategies of 8-9 ... -
Hekta på musikk
(NMH-publikasjoner;2013:11, Book; Peer reviewed, 2013)«Hekta på musikk» handler om musikkterapi med mennesker med rusutfordringer. Boka formidler brukernes erfaringer fra en musikkterapigruppe på en avgiftningsenhet ved Akershus Universitetssykehus. I tillegg til å gi innblikk ... -
Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk? En praktisk handbok
(NMH-publikasjoner;2021:6, Book, 2021)Vil du lære mer om hvordan barn kan synge seg til en bedre uttale? Da er denne metodeboken noe for deg. Du lærer om hvorfor sang kan bedre talespråket til barn og hvordan du kan gjennomføre gode sangstunder med vekt på ... -
Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
(NMH-publikasjoner;2007:2, Doctoral thesis, 2007)Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk ...