Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
- NMH-publikasjoner [122]
- Ph.d.-avhandlinger [67]
Abstract
Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk konservatorium, fra de første ideene og forsøkene på 1980-tallet, via utviklingsmessige problemer og konflikter på 1990-tallet, blant annet i forhold til det klassiske fagmiljøet ved samme institusjon, og fram til et fullt utbygd utdanningsprogram på 2000-tallet med bachelor- og mastergradsstudier og vedtak om doktorgradsutdanning. Avhandlingen tar opp en rekke aspekter ved institusjonaliseringsprosessen, blant annet hvordan man i begynnelsen begrunnet og legitimerte utdanningen, hvordan det nye fagområdet ble integrert i en akademisk institusjon, hvordan en praksisbasert virksomhet utviklet seg til et disiplinfag, hele tiden med fokus på å identifisere de ulike kreftene som virket innenfor og utenfor på institusjonen, og som hadde betydning for hvordan programmet utviklet seg. Studiet av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder perspektiveres i forhold til det øvrige konservatoriefeltet i Norge og ett konservatorium i USA.
Description
Avhandling (Ph.D.) - Norges musikkhøgskole, 2007
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
NMH-publikasjoner;2007:2Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ lullaby singing
Bonnár, Lisa (NMH-publikasjoner;2014:2, Doctoral thesis, 2014)Lisa Bonnár’s study furnishes opportunies of understanding Norwegian parents’ lullaby singing, a social and musical phenomen that has been hidden, until now, within the confines of private homes. Despite the vast research ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
Utne-Reitan, Bjørnar (NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
«Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre
Stensheim, Marte (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ...