• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Ph.d.-avhandlinger
  • View Item
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Ph.d.-avhandlinger
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Institusjonaliseringen av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder

Tønsberg, Knut
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
Avhandling med omslag (1.538Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/227536
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • NMH-publikasjoner [119]
  • Ph.d.-avhandlinger [50]
Abstract
Hva skjer når et tradisjonelt klassisk musikkonservatorium etablerer utdanningstilbud innen alternative sjangere som pop, rock og jazz? Denne studien analyserer og beskriver utdanningen innen rytmisk musikk ved et norsk konservatorium, fra de første ideene og forsøkene på 1980-tallet, via utviklingsmessige problemer og konflikter på 1990-tallet, blant annet i forhold til det klassiske fagmiljøet ved samme institusjon, og fram til et fullt utbygd utdanningsprogram på 2000-tallet med bachelor- og mastergradsstudier og vedtak om doktorgradsutdanning. Avhandlingen tar opp en rekke aspekter ved institusjonaliseringsprosessen, blant annet hvordan man i begynnelsen begrunnet og legitimerte utdanningen, hvordan det nye fagområdet ble integrert i en akademisk institusjon, hvordan en praksisbasert virksomhet utviklet seg til et disiplinfag, hele tiden med fokus på å identifisere de ulike kreftene som virket innenfor og utenfor på institusjonen, og som hadde betydning for hvordan programmet utviklet seg. Studiet av de rytmiske musikkutdanningene ved Høgskolen i Agder perspektiveres i forhold til det øvrige konservatoriefeltet i Norge og ett konservatorium i USA.
Description
Avhandling (Ph.D.) - Norges musikkhøgskole, 2007
Publisher
Norges musikkhøgskole
Series
NMH-publikasjoner;2007:2

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Life and Lullabies. Exploring the basis of meaningfulness in parents’ lullaby singing 

    Bonnár, Lisa (NMH-publikasjoner;2014:2, Doctoral thesis, 2014)
    Lisa Bonnár’s study furnishes opportunies of understanding Norwegian parents’ lullaby singing, a social and musical phenomen that has been hidden, until now, within the confines of private homes. Despite the vast research ...
  • «Jeg er en veldig musikalsk jente!» En undersøkelse av musikkens rolle i livet til norskfødte unge jenter med innvandrerforeldre 

    Stensheim, Marte (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)
    Sammendrag. - Denne masteroppgaven utforsker fire unge jenter med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av å delta på Musikkverkstedet på K1-klubben, og hvordan de bruker musikk i hverdagen. Hovedmålsettingen var å få kunnskap ...
  • Musikk på veien videre. En kvalitativ studie om betydningen av en tilrettelagt konsert og annen bruk av musikk for tre mennesker i sorg etter å ha mistet en av sine nærmeste 

    Færevaag, Marie (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)
    Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om en tilrettelagt konsert spilt av musikkterapistudenter på noe som kalles et etterlattekurs. Dette er et kurs for pårørende som har mistet et nært menneske i kreft. Kurset tar ...

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit