• Aural perspectives. On musical learning and practice in higher music education 

      Reitan, Inger Elise; Bergby, Anne Katrine; Jakhelln, Victoria Cecilie; Shetelig, Gro; Øye, Ingunn Fanavoll (NMH-publikasjoner;2013:10, Book; Research report, 2013)
      In this anthology, five Norwegian and two Finnish music educators explore various aspects of aural skills awareness and musical aural training in higher music education. The first three articles focus on aural perspectives ...
    • Barn, musikk, helse 

      Trondalen, Gro (red.); Stensæth, Karette (red.) (NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)
      Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ...
    • Barn, musikk, helse 

      Trondalen, Gro (red.); Stensæth, Karette (red.) (NMH-publikasjoner;2012:3, Book; Peer reviewed, 2012)
      Kreativ skapelse, lek, latter, gråt, musikk og bevegelse er alle kvalitative sider ved menneskelig utfoldelse. En slik vital skapende utfoldelse er kanskje på sitt aller mest utforskende i de tidligste årene av livet. ...
    • Becoming musicians. Student involvement and teacher collaboration in higher music education 

      Gies, Stefan; Sætre, Jon Helge (NMH-publikasjoner;2019:7, Book; Peer reviewed, 2019)
      In recent years, student involvement has become a central topic in higher music education. Many argue that students should be the central agents in their own learning processes and that teachers and higher education ...
    • Det klassiske fonogram 

      Simonsen, Tore (NMH-publikasjonar;2008:1, Book; Doctoral thesis, 2008)
      Ved overgangen til en internettbasert, objektløs, digital musikkformidling, er det blitt mulig å betrakte det fysiske, analoge fonogram som representant for en historisk epoke som går mot sin slutt. I løpet av denne epoken ...
    • Educating music teachers in the new millennium. Multiculturalism, professionalism and music teacher education in the contemporary society. A report from a research and development project. 

      Danielsen (red.), Brit Ågot Brøske; Johansen (red.), Geir (NMH-publikasjoner;2012:7, Book; Peer reviewed, 2012)
      This anthology sums up the issues and results of a research and development project at the Norwegian Academy of Music (NAM) called Music Teacher Education between the Institution, the Practicum and the Profession within ...
    • Etableringshåndbok for musikkterapi i rus- og psykisk helsetjeneste 

      Kielland, Torhild; Solli, Hans Petter; Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2020:2, Book; Others, 2020)
      Personer med utfordringer knyttet til rus og psykisk helse ønsker musikkterapi. Flere av dem har hatt stor nytte og glede av musikkterapi. Forskning og erfaringsrapporter dokumenterer at musikkterapi bidrar positivt og ...
    • Gehørtrening i praksis : hva sier fagplanen og hva opplever studentene? 

      Reitan, Inger Elise (NMH-publikasjoner, Book, 2006)
      Background, method and material (Chapter 1–3). The aim of this present study is to examine the ear training/aural training discipline in higher music education, solely based on the students’ experience. It is a fact that ...
    • GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder. 

      Frisk, Rita Strand; Haagaas, Ane Linn (NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)
      Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ...
    • Hekta på musikk 

      Overå, Monika (NMH-publikasjoner;2013:11, Book; Peer reviewed, 2013)
      «Hekta på musikk» handler om musikkterapi med mennesker med rusutfordringer. Boka formidler brukernes erfaringer fra en musikkterapigruppe på en avgiftningsenhet ved Akershus Universitetssykehus. I tillegg til å gi innblikk ...
    • Løft blikket, gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon. 

      Storsve, Vegar; Danielsen, Brit Ågot Brøske (NMH-publikasjoner;2013:9, Book, 2013)
      "Løft blikket – gjør en forskjell" presenterer et spennende møte med muslimske kulturer gjennom et musikkprosjekt i Libanon som Norges musikkhøgskole har arbeidet med i mer enn 10 år. ”Libanonprosjektet” omfatter utvikling ...
    • Music, Health, Technology and Design 

      Stensæth, Karette (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;8, Book; Peer reviewed, 2014)
      Imagine that objects in your home environment – let us say a pillow, a carpet or a toy – became musical and interactive. Do you think that they could offer new ways of playing and being together? Could they even have the ...
    • Musical life stories : narratives on health musicking 

      Bonde, Lars Ole; Ruud, Even; Skånland, Marie Strand; Trondalen, Gro (Centre for Music and Health Publication Series;Skriftserie fra Senter for musikk og helse;6, Book; Peer reviewed, 2013)
      Editors’ Preface - This anthology originates from one of the research initiatives of the Centre for Music and Health at the Norwegian Academy of Music. It has been a central aim of the centre, and of this project in ...
    • Musikk etter 22. juli 

      Knudsen, Jan Sverre; Skånland, Marie Strand; Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;7, Book; Peer reviewed, 2014)
      I boka "Musikk etter 22. juli" skriver ulike forskere om sterke opplevelser knyttet til musikk, som griper oss og gir livet vårt næring, som samler eller forstyrrer oss. Det handler om musikk som overlevelse, og i noen ...
    • Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2009:5, Book; Peer reviewed, 2009)
      Denne boken er den første norske antologien som omhandler feltet musikk og psykisk helsevern. Hvert av kapitlene representerer et stykke pionerarbeid innen musikkterapien, og viser samtidig at det har skjedd en stor utvikling ...
    • Musikk i psykisk helsearbeid med barn og unge 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2009:5, Book; Peer reviewed, 2009)
      Denne boken er den første norske antologien som omhandler feltet musikk og psykisk helsevern. Hvert av kapitlene representerer et stykke pionerarbeid innen musikkterapien, og viser samtidig at det har skjedd en stor utvikling ...
    • Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud 

      Stensæth, Karette; Trondalen, Gro; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2017:4, Book; Peer reviewed, 2017)
      Professor Even Ruud er musikkforsker med et bredt nedslagsfelt innenfor musikkterapi, musikk og helse, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og musikk og kulturforståelse. Ruuds innsats ruver, og et festskrift som dette i ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)