Studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning : en case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon
Doctoral thesis
View/ Open
Date
2007Metadata
Show full item recordCollections
- NMH-publikasjoner [121]
Abstract
Norske musikkutdanningsinstitusjoner befinner seg i spenningsfeltet mellom manghundreårige mesterlæretradisjoner og dagens krav til studiepoengproduksjon, ”accountability” og kvalitetssikringssystemer. I dette spenningsfeltet skal den obligatoriske studentevalueringen av undervisning i ulike musikkfag finne sin plass og funksjon.
Dette høgskolepedagogiske forskningsprosjektet har som bakgrunn de utfordringer som oppsto når systematisk studentevaluering ble innført i den individuelle hovedinstrumentundervisningen ved Norges musikkhøgskole. For å kartlegge og belyse disse utfordringene ble det foretatt intervjuer med hovedinstrumentlærere og deres studenter med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter, praktiserer og erfarer hovedinstrumentlærere og deres studenter studentevaluering av individuell hovedinstrumentundervisning?
Viktige funn i undersøkelsen er at to konstituerende faktorer ved hovedinstrument-undervisningen kan virke hemmende for studentevalueringen: For det første, studentenes behov for å ha en nærmest uforbeholden tillitt til hovedinstrumentlærerens autoritet: Kravet om å innta en distansert og vurderende holdning til undervisningen kan oppleves som uforenlig med en slik tillit. For det andre, behovet for å ha en velfungerende og uanstrengt relasjon til hovedinstrumentlæreren: Redselen for å såre eller irritere læreren gjennom evalueringene kan virke hemmende på studentenes villighet til å gjennomføre evalueringer. Videre tyder resultatene på at de metodene som velges for å gjennomføre evalueringene har stor betydning for om studentevalueringen blir gjennomført i denne formen for undervisning.
Prosjektet har ført til endringer i prosedyrene og metodene for studentevaluering ved Norges musikkhøgskole. Det har også resultert i at det er utarbeidet en håndbok for studenter og lærere for å imøtekomme de spesielle utfordringer som begge parter står overfor når den individuelle hovedinstrumentundervisningen skal evalueres.