Musikk – Min personlighet, min beste venn og min verste fiende : En spørreskjemaundersøkelse om profesjonelle orkestermusikeres forhold til musikklytting på fritiden i perspektiv av musikkterapi for musikere.
Master thesis
View/ Open
Date
2014-09-29Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [284]
Abstract
Abstract: The purpose of this investigation is to provide music therapists and other interested parties an insight into a culture specific context; professional orchestral musicians' relationship to music listening. The relationship to music listening in this context means what kind of music, how much / often and how orchestral musicians are listening to music in the face of their emotions, beyond the professional context. It also attempts to capture something of orchestral musicians' interests, that will be analyzed in a more theoretical and pragmatic perspective considering mainly receptive music therapy for musicians. 105 Norwegian professional orchestra musicians have participated in a questionnaire survey. In addition to pregiven answers, it contains open-ended questions where respondents have answered with their own words. It is mainly the open answers that have contributed to the determination of what kind of theory drawn into - "Music and identity among musicians" and "The Inner Critic." The findings showed primarily an overwhelming joy in being a musician, and that the music and the instrument for many is a large and important part of their identity. Several of orchestral musicians were concerned that their critical / analytical ability may prevent them from having good listening experiences. Some never listened to music in their spare time meanwhile some reported that they listened for several hours each day beyond the professional context. The most preferred music genres were classical music, pop / rock and jazz music. The survey also showed that there is a need for more research on the theme of music therapy for musicians. Several other countries have accessible music therapy offers specified for performers and artists; this is possibly also a need in Norway.
Sammendrag: Undersøkelsens formål var å gi musikkterapeuter og andre interesserte innsikt i en kulturbestemt kontekst; profesjonelle orkestermusikeres forhold til musikklytting på fritiden. Forholdet til musikklytting betyr i denne sammenhengen hva slags musikk, hvor mye/ofte, og hvordan orkestermusikerne lytter til musikk i møte med sine følelser. I tillegg forsøker den å fange opp noe av orkestermusikeres interesser, som løftes frem i et mer teoretisk, pragmatisk perspektiv med tanke på hovedsakelig reseptiv musikkterapi for musikere. 105 profesjonelle orkestermusikere rundt i landet har deltatt i en spørreskjema-undersøkelse. I tillegg til forhåndsgitte svar, er det benyttet åpne spørsmål hvor respondentene har svart med egne ord. Det er hovedsakelig sistnevnte tekster som har bidratt til bestemmelsen av hva slags teori som trekkes inn – ”Musikk og identitet hos musikere” og ”Den indre kritiker”. Funnene viste først og fremst en overveldende glede knyttet til det å være musiker, og at musikken og instrumentet for mange er en stor og viktig del av deres identitet. Flere av orkestermusikerne var opptatte av at deres kritiske/analytiske evne kunne hindre dem i gode lytteopplevelser. Noen lyttet aldri til musikk på fritiden, imens noen fortalte at de lyttet flere timer hver dag utover yrkessammenheng. De mest prefererte musikksjangrene var klassisk musikk, pop/rock og jazzmusikk. Undersøkelsen viste også at det er behov for mer forskning innen temaet musikkterapi for musikere. Flere andre land har godt synlige musikkterapitilbud spesifisert for artister og kunstnere, dette er muligens også et behov i Norge.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi