• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et kollektiv av selvstendige kunstarter : Bertolt Brechts scenekunstmodell i lys av Weimarrepublikkens revolusjonære arbeidermusikkteater

Bjørnerem, Rudolf Terland
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Rudolf_Terland_Bjoernerem.pdf (1.275Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/222611
Utgivelsesdato
2014-10-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [219]
Sammendrag
I oppgaven har jeg behandlet mellomkrigstidens arbeidermusikkteater og Bertolt Brechts scenekunstmodell ut fra en tilnærming som ser på sammenhengene mellom politiske og kunstneriske aspekter. Jeg har forsøkt å undersøke hvordan ønske om politisk virkning eller funksjon har ført til en bestemt utforming av kunsten, og hvordan kunsten så har virket politisk. Metoden har vært nyttig for å få fram sammenhengene mellom kunstnernes politiske motivasjon og kunstneriske fornyelser. Det har vært mulig å se detaljert på hvordan de kunstneriske omveltningene i perioden kom som reaksjoner på store hendelser som første verdenskrig, revolusjonen og Weimarrepublikken ustabilitet. I det proletære teateret, talekoret, Piscators revyer og agitpropbevegelsen har tydelig grunnleggende politiske motivasjonene vært utslagsgivende for kulturuttrykkenes utforming. Det samme gjelder Brecht og Eislers samarbeid. Arbeiderbevegelsens sosiale og økonomiske betingelser har også hatt stor innflytelse. Dette gjelder stykkenes nye dramaturgi, de nye performative situasjonene og rommene, den nye funksjonelle kunstforståelsen og de nye temaene. Denne kunstneriske fornyelsen lar seg ikke forklare uten bevegelseskonteksten den oppstår i og kunstnernes politiske motivasjon.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2014

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit