Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPopadic, Cedomir
dc.date.accessioned2014-10-08T10:54:38Z
dc.date.available2014-10-08T10:54:38Z
dc.date.issued2014-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223380
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractAbstract. - In the April 2013 a questionnaire was conducted among school band musicians in Telemark county (Norway). The main goal of the stydy was to evaluate how the perceived quality in school band drive musicians’ satisfaction with playing in the band, as well as their intentions to continue playing. The research involved a survey of 153 school band members in 8 school bands in Telemark county. The answer percentage of 83,7% indicates high reliability. Data analysis was done in SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) where totally 9 hypotheses were tested. 5 of those were significant. More specifically, a series of multiple regressions analysis were performed to predict whether musicians’ satisfaction with school band is based on their perceived quality in the band. Findings show that the perceived attributes of band quality were significantly related to members’ satisfaction with the band and their intentions to continue playing in school band. Firstly and foremost, the attribute school band memebers care most about is trust to band’s conductor. Next up is feedback they get from band’s conductor followed by band’s repertoir, which is significantly less predictive. The results of study show further that musicians’ satisfaction with school band has strong impact on their intentions to continue playing in school band. - - - - Sammendrag. - Denne masteroppgaven undersøker hva skolekorpsmusikanter legger størst vekt på når de skal vurdere kvaliteten i korpset sitt, samt hvordan den opfattete kvaliteten i korpset påvirker musikantenes tilfredshet med å spille i korps og deres intensjoner om å fortsette i korps. For å besvare oppgavens problemstilling har jeg valgt en kvantitativ innfallsvinkel. Jeg har valgt å bruke tverrsnittsundersøkelse som forskningsdesign. Den metodiske tilnærmingen er spørreskjema. Utvalget er en type systematisk utvalg, og består av 153 musikanter fordelt på 8 skolekorps i Telemark. Til sammen 128 valide responser ble brukt i analysen. Undersøkelsen oppnådde en svarprosent på 83,7%. Det statistiske dataprogrammet SPSS har blitt brukt som verktøy for å analysere svar fra informantene. Gjennom datamaterialet og litteraturen har jeg identifisert noen faktorer som er særlig framtredende når musikanter skal vurdere kvaliteten i korpset sitt, og som har stor innvirkning på deres tilfredshet med å spille i korps. Studien omhandler også en empirisk test av disse faktorene jeg har valgt å se nærmere på. Totalt var det 9 hypoteser som ble testet og 5 av disse oppnådde støtte gjennom den empriske studien. Undersøkelsen indikerer at kvalitetsfaktorene som tillit til dirigent, respons fra dirigent og korpsets repertoar har størst forklaringskraft på musikantenes tilfredshet med å spille i korps. Mine resultater viser at 58% av variasjonen i tilfredsheten med å spille i korps blir forklart av oppfattet kvalitet i korps. Tilfredshet med å spille i korps var som forventet den kompononenten som i stor grad påvirker musikantenes intensjoner om å fortsette i korps.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013
dc.subjectschool bandsnb_NO
dc.subjectqualitynb_NO
dc.subjectsatisfactionnb_NO
dc.subjectconductornb_NO
dc.subjectintentionnb_NO
dc.subjectskolekorpsnb_NO
dc.subjectkvalitetnb_NO
dc.subjecttilfredshetnb_NO
dc.subjectdirigentnb_NO
dc.titleOppfattet kvalitet i skolekorps i Telemarknb_NO
dc.title.alternativePercieved quality in school band in Telemark countynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber111 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel