THERE WILL BE NO CRITICAL REFLECTION
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2359176Utgivelsesdato
2015-11-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
The only solution in the end was this: To hand in a one-page document with only this sentence: “There will be no critical reflection”. It is a little childish, but it is the Truth (both in a factual and artistic sense). Art should seek Truth. This solution is what I have decided upon. The pages 2 to 87324 should be considered as the footnote to this sentence, which is put on page 1. It is a little like John Cage had written a five movement romantic symphony as a footnote to 4’33, which we should be happy he didn’t do.
Beskrivelse
Norwegian Research Fellowship for the Arts Programme. The Norwegian Academy of Music. - 2013. - . - Formål. - Hovedproblemstillingen i prosjektet har vært å undersøke muligheter for radikale og uforutsigbare nytenkninger av operasjangeren ved å forholde seg eksperimentelt til hele operaens produksjonsapparat. Dette innebar en rekke delundersøkelser: Er det mulig å forsterke et slags holistisk kompositorisk perspektiv i opera ved å omgå den tradisjonelle inndelingen i ulike faggrupper som komponist, utøver, regissør og produsent? Hvilke nye muligheter for visjonær tenkning kan en ekstrem nedskalering av operaformatet gi? Hvilke musikkteatrale gevinster kan man få ved for eksempel å fjerne handlingen, eller sangstemmen, eller selve den sceniske forestillingen? Er det under disse forutsetningene mulig å nærme seg en multimedial kunstart med musikk som motor, som både respekterer operaens tradisjon for patos, svulstighet og stormannsgalskap, men som også reflekterer samtidsmusikkens konseptualisme og kritiske virksomhet? Og er det, ved å etablere en «mindre» operaform, mulig å gjøre operaen mer fleksibel, mer samfunnsmessig aktuell og mer mottagelig for innflytelse fra nyere teaterteori og fra moderne billedkunst? Hva er kunstnerisk frihet? Om prosjektet Stipendiaten skulle i prosjektet selv være diktatorisk operadirektør, komponist, utøver, regissør og produsent, men også inngå i ulike samarbeid ved hver produksjon. En liten leilighet i Gamlebyen i Oslo har fungert som operahus og scene med alle operahusets tradisjonelle funksjoner intakt, som markedsavdeling, restaurant, programredaksjon, fagforening etc., hvor hele institusjonens struktur ble utnyttet kunstnerisk. Operaene skulle være svært forskjellige i format, og skulle variere fra for eksempel større sceniske produksjoner og gjestespill («Den Norske Opra på turné»), helt ned til opera i form av konseptuelle skisser, enklere musikkperformancer og korte youtube-videoer. «Den Norske Opra» skulle være en slags moderne parallell til Richard Wagners berømte Bayreuth-operahus, som ble opprettet for utelukkende å framføre Wagners operaer. I vår tid og i vårt kulturelle klima finnes få gale kongemesener som Ludwig II, og samtidsmusikken har en helt annen og mer marginal posisjon i samfunnet. «Den Norske Opra» er således et fattigmanns-Bayreuth, lokalisert i en shabby leilighet på Oslo øst med fast ensemble og stab på til sammen ett menneske (riktignok med utsikt til Bjørvika). Aktiviteter “Den Norske Opra” er en kontinuerlig 3 års performance og presentasjonen byr derfor på noen utfordringer. Den siste opravisningen “Narscissus” vil riktignok være en åpen sluttforestilling hvor også bedømmelseskomiteen blir invitert. Men siden verket bare representerer omtrent 1/10 av den samlede produksjonen vil dokumentasjon og beskrivelser på hjemmesiden www.dennorskeopra.no være hovedresultatet. Finansiering: Stipendiatprosjektet er finansiert gjennom tildeling fra Stipendiatprogrammet ved Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.