Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjøstøl, Ole
dc.date.accessioned2016-02-18T13:52:32Z
dc.date.available2016-02-18T13:52:32Z
dc.date.issued2016-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379563
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette oppmerksomhet mot hvordan lærerne begrunner repertoarvalg. Den baserer seg på en kvalitativ undersøkelse blant lærere som underviser i dette faget, og teorier om danningsteoretisk didaktikk og lærertenkning blir brukt for å belyse tematikken. I undersøkelsen har jeg forsøkt å finne ut mer om hvorvidt lærerne bruker mye fast, standardisert repertoar i form av for eksempel repertoarhefter. Jeg har vært interessert hvordan hensyn til elevenes forutsetninger, identitet og ønsker preger repertoarvalgstenkningen. Relasjon mellom repertoar, overføringsverdi og nytteverdi blir belyst. Også lærernes egen bakgrunn, og hvordan denne preger tenkningen deres, har vært gjenstand for min interesse. Jeg har dessuten sett på lærernes oppfatninger om innvirkning fra læreplan og skolekultur.nb_NO
dc.description.abstractAbstract - An important part of a teachers work is to decide what contents to be used in a subject. Repertoire is a central part of the contents in secondary instrument in music programme at Norwegian upper secondary school. This paper attempts to draw attention to how teachers justify repertoire choices. It is based on a qualitative survey among teachers who teach this subject, and theories of bildung didactics and teaching thinking is used to illuminate the subject matter. In the survey I have tried to find out more about whether teachers use standardized repertoire, e.g. in terms of repertoire booklets. I have been interested in how attention to students' abilities, identity and desires characterize the teachers thinking about repertoire choices. Relationship between repertoire, transfer value and usefulness are discussed. Also, the teachers' own background and how this affects their thinking, has been a subject of my interest. I have also seen teachers' perceptions about the impact of curriculum and school culture.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015
dc.subjectmusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectbiinstrumentnb_NO
dc.subjectrepertoarvalgnb_NO
dc.subjectklaverundervisningnb_NO
dc.subjectpianoundervisningnb_NO
dc.titleRepertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregåendenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber102 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel