Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKirkerud, Hilde
dc.date.accessioned2016-02-18T14:07:22Z
dc.date.available2016-02-18T14:07:22Z
dc.date.issued2016-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2379580
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSummary - The aim of the present study is to explore themes related to music therapy, children and young people and mental health. A qualitative, hermeneutic-phenomenological approach and semi-structured interviews with four music therapists, seeks to answer the research question What kind of position does self-esteem and sense of self hold in music therapy practice promoting childrens and young people´s mental health? The procedure chosen for the analysis is Interpretativ Phenomenological Analysis (IPA). The results of the analysis shows that self-esteem and a sense of self can relate to music therapy, children and young people's mental helath in three main categories; Identity, Music therapy practice and Selfesteem/ sense of self, and seven ground categories: a place to feel free, mastery, social aspects, relationship, goals and working methods, change and coping. From a salutogenetic point of view, these categories have been discussed up against theories mostly from the field of music therapy and developmental psychology. - - Keywords: Self-esteem, sense of self, self-agency, mental health, children, adolescents, young people, music therapy, music.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag - Denne studien setter fokus på temaer knyttet til musikkterapi, barn og unge og psykisk helse. Gjennom en kvalitativ, hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming og halvstrukturerte intervjuer med fire musikkterapeuter søker den å besvare problemstillingen Hvilken plass har selvfølelse i musikkterapeuters arbeid med å styrke barn og unges psykiske helse? Analyseprosedyren som er brukt, har elementer fra hermeneutikk og fenomenologi, og kalles Interpretativ Phenomenological Analysis (IPA). Resultatene av denne analysen viste at selvfølelse kan knyttes til musikkterapi og barn og unges psykiske helse gjennom tre hovedkategorier og syv grunnkategorier. Hovedkategorien Identitet har grunnkategoriene fristed, mestring, sosiale aspekter, hovedkategorien Musikkterapi i praksis har relasjon, mål og arbeidsmåter som underkategorier, og Selvfølelse har grunnkategoriene endring og livsmestring. Ut i fra en salutogenetisk helseforståelse har kategoriene blitt drøftet opp i mot teorier hovedsakelig fra musikkterapi og utviklingspsykologi. - - Emneord: Selvfølelse, selvaktelse, selvfornemmelse, selv-agens, psykisk helse, barn, ungdom, unge, musikkterapi, musikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015
dc.subjectselvfølelsenb_NO
dc.subjectselvaktelsenb_NO
dc.subjectselvfornemmelsenb_NO
dc.subjectpsykisk helsenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectungenb_NO
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectmusikknb_NO
dc.subjectself-esteemnb_NO
dc.subjectsense of selfnb_NO
dc.subjectself-agencynb_NO
dc.subjectmental healthnb_NO
dc.subjectchildrennb_NO
dc.subjectadolescentsnb_NO
dc.subjectyoung peoplenb_NO
dc.subjectmusic therapynb_NO
dc.subjectmusicnb_NO
dc.titleSelvfølelse som livsfundament. Musikkterapeuters arbeid med barn og unges psykiske helse.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumberxii, 80 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel