Show simple item record

dc.contributor.authorÆrø, Stine Camilla Blichfeldt
dc.date.accessioned2016-09-26T13:50:56Z
dc.date.available2016-09-26T13:50:56Z
dc.date.issued2016-09-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410669
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som beskriver og undersøker forholdene for norsk musikkterapi i pediatri i et organisasjonsperspektiv. Gjennom intervjuer med musikkterapeuter og ledere ved fem sykehus i Norge, beskrives varierte erfaringer knyttet til organisatorisk tilknytning, klinisk praksis og fagutvikling. Kunnskap fra organisasjonsteori brukes som utgangspunkt for å forstå musikkterapiens utfordringer og muligheter på dette fagfeltet. I oppgaven antydes en sammenheng mellom organisatoriske forhold, faglig rolle og mulighet for fagutvikling, hvor elementer som lederstruktur, målarbeid og kommunikasjon fremstår som sentrale. I oppgavens siste del legges det frem forslag til konkrete tiltak for god integrering av musikkterapi i pediatri i fremtiden.nb_NO
dc.description.abstractAbstract. - This thesis is a qualitative study describing and exploring the conditions of Norwegian music therapists in pediatrics within the perspective of organization theory. It describes various experiences concerning organizational affiliation, clinical practice and professional development. The data collection includes interviews with music therapists and their leaders in five Norwegian hospitals. Knowledge from organization theory is used to understand challenges and possibilities within this area of the music therapy practice in the hospitals. The thesis suggests that there is a close connection between organizational structure, professional role and possibilities for professional development that affects the working conditions for the music therapists. The structure of the leadership, the institution´s goals with the music therapy, and structures of communication emerge as important elements to provide a fruitful practice. In the end, the thesis suggests measures that could enhance the integration of music therapy in pediatrics.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2016
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectpediatrinb_NO
dc.subjectmusikkterapeuternb_NO
dc.subjectsykehusnb_NO
dc.subjectprofesjonsutviklingnb_NO
dc.subjecthelsenb_NO
dc.titleOrganisering av norsk musikkterapi i pediatri. En kvalitativ intervjuundersøkelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music therapy: 113nb_NO
dc.source.pagenumber88 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [248]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record