It´s about time. Om sangere og øving på rytmiske områder
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2411176Utgivelsesdato
2016-09-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Jeg har i denne masteravhandlingen søkt å finne svar på hvordan en som sanger kan øve på Time og bedre sin rytmiske feel, og komme nærmere en opplevelse av og forståelse for hva det er som får rytmer til å swinge. Utgangspunktet har vært en forståelse av at mange sangere mangler et fokus på øving på Time og rytmiske aspekter (jamfør Svela, 2014, Johansen, 2013, og Halvorsen, 2007), og kanskje fortsatt kan sees på som “the Chirp” i et band. Eller sagt med andre ord: en som ikke har god Time. For å komme nærmere et svar på min problemstilling, har jeg intervjuet åtte svært kompetente musikere. Deres ulike kunnskap om og innfallsvinkler til øving på Time har jeg forsøkt å fremstille systematisk og forståelig i det foregående kapittelet. Å jobbe med Time og andre rytmiske områder i musikk, er noe som innbefatter ganske ulike læringsprosesser. Det har derfor vært viktig å presentere det rytmiske feltet på en oversiktlig måte, og gi en innføring i ulike rytmiske begreper og områder. Videre har det vært viktig for studien å ha med ulike teorier om hvordan en persiperer, hvordan hukommelsen vår fungerer for å eventuelt kunne se om det er noe en kan gjøre når en øver som kan forsterke ulike prosesser så en lettere kan huske og kunne noe nytt. Sosiokulturelle læringsteorier har kunnet belyse andre prosesser ved det å øve på Time.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk