Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangfeldt, Ville
dc.date.accessioned2017-02-15T14:26:47Z
dc.date.available2017-02-15T14:26:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430956
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteorinb_NO
dc.description.abstractSummary. - This thesis deals with the perceptual and cognitive aspects of harmonic hearing, and contains qualitative research interviews with nine Norwegian jazz musicians of international standing. Through a phenomenological approach, the thesis seeks to investigate how these musicians experience and represent harmony on a personal level. Its research goal is to shed light on the practical performance of expert-level harmonic hearing—a subject rarely examined in earlier studies. A particular area of interest is the use of associative listening: forms of listening that connect perceived musical structures to exo-musical qualities, e.g. association, metaphor or affect. The results of the research interviews are explored and analyzed using theoretical perspectives predominantly sourced from cognitive psychology, such as perceptual psychology, cognitive metaphor theory and gestalt psychology, in addition to more traditional literature on aural training. Finally, the thesis offers a taxonomy of associative listening modes, to facilitate further examination and research.nb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Denne masteroppgaven omhandler de perseptuelle og kognitive sidene ved harmonisk gehør. Den består av kvalitative forskningsintervjuer med ni norske jazzmusikere av internasjonalt format, og forsøker gjennom en fenomenologisk tilnærming å utforske disse musikernes personlige opplevelser og representasjonsformer av harmonikk. Formålet er å belyse hvordan profesjonelle utøveres harmoniske gehør opererer i praksis – et tema som er lite undersøkt i eksisterende forskning. Spesielt blir det lagt vekt på forekomsten av assosiative lytteformer: former for lytting som knytter persiperte musikkstrukturer til en utenommusikalsk kvalitet, slik som assosiasjoner, metaforer, affekt eller lignende. Funnene fra forskningsintervjuene blir videre undersøkt og analysert mot et teorigrunnlag hovedsakelig bygget på perspektiver fra den kognitive psykologien, slik som persepsjonspsykologi, kognitiv metaforteori og gestaltpsykologi, foruten mer tradisjonell gehørlitteratur. Avslutningsvis blir de assosiative lytteformene kategorisert i et taksonomisk system, med tanke på videre drøfting og forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016
dc.subjectjazznb_NO
dc.subjectharmonisk gehørnb_NO
dc.subjectharmonikknb_NO
dc.subjectlyttingnb_NO
dc.title"Real time planking". En fenomenologisk undersøkelse av representasjonsformer og assosiasjon i jazzmusikeres harmoniske gehørnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumberxii, 120 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel