Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Hilde Sponberg
dc.date.accessioned2017-02-28T12:38:30Z
dc.date.available2017-02-28T12:38:30Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432355
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG. Det har vært lite forskning på instrumental undervisning og læring som finner sted i en spesifikk kulturelle og sosiale kontekster. I denne oppgaven er målet mitt å beskrive et bestemt strykeropplæringskonsept kalt Junior Strings, som jeg selv er involvert som cellolærer. Formålet ved studien er utforske og identifisere de viktigste kjennetegnene ved dette strykeropplæringskonsept. Jeg vil belyse miljøfaktorer, undervisningens mål, innhold og metoder. Studien tar sikte på å undersøke hvordan de ulike faktorene interagerer med hverandre, og hvordan faktorene kan forstås. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming i forskningen med bruk av intervju og videoobservasjon som de viktigste informasjonsinnsamlingsmetodene. Resultater fra undersøkelsen viser at Junior Strings kjennetegnes av en holistisk tilnærming til undervisning. Gehørbaserte tilnærminger løfter særlig frem fortrolighetskunnskap som sentral iden musikalske progresjonen. Junior Strings kjennetegnes videre av kreativitet og lekenhet, hvor også improvisasjon og komposisjon er en del av innholdet i undervisningen. Det musikalske fellesskapet og det felles engasjement er sentral i forståelsen av undervisning og læring i Junior Strings.nb_NO
dc.description.abstractABSTRACT There has been little research on instrumental teaching and learning which takes place in a specific cultural and social context. In this thesis, my aim is to describe a specific string- group called Junior Strings, in which I am involved as a string teacher. My aim is to explore and identify the main characteristics’ factors of this concept. I will take a closer look into the environmental factors, the teaching aims, objectives and methods and teaching strategies. This study aims to explore how the different factors interweave and interact with each other, and how the factors can be understood. In order to identify and map out the different factors and their specific characteristics, I will study the results from my research in the framework of Heimann and Schultz didactic model. I will also discuss the findings in the light of social- cultural theories, and different learning theories. Results from the survey shows that Junior Strings is characterized by a holistic approach to teaching. Intuitive knowledge seems to be central in the building of musical knowledge. Junior Strings is further characterized by creativity and playfulness, where also improvisation and composition is part of the content of teaching. The musical community and the common engagement is central to the understanding of teaching and learning in Junior Strings.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2016
dc.subjectundervisningsmodellnb_NO
dc.subjectstrykeropplæringnb_NO
dc.subjectvideoobservasjonnb_NO
dc.subjectmusikalsk fellesskapnb_NO
dc.title"Orkester fra dag en!" En studie av strykeropplæringskonseptet Junior Stringsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionLitteraturlisten s. 116-119 er utvidet og korrigert versjon av litteraturlisten ved innlevering av oppgaven.
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumber127 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel