Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRintelen, Miriam
dc.date.accessioned2017-02-28T13:47:33Z
dc.date.available2017-02-28T13:47:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2432398
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSammendrag. Hva som skal være musikkfagets innhold er et av de helt sentrale spørsmålene som må stilles når musikkundervisning skal planlegges. Denne masteroppgaven er en deskriptiv og komparativ analyse av læreplanene for grunnskolefaget musikk i henholdsvis Norge, England og den tyske delstaten Bayern. Fokuset har vært rettet mot å finne likheter og forskjeller mellom bestemmelser om nettopp musikkfagets innhold slik de kommer til uttrykk i de tre læreplanene. Jeg har valgt en metode som består av både kvalitative og kvantitative tilnærminger til tekstmaterialet. Det har blitt utviklet et kategorisystem for musikkfagets innhold som både er teoretisk forankret, men også i stor grad springer ut av de tre analyserte læreplanene, og som derfor i seg selv kan sies å være en del av studiens resultat. Med utgangspunkt i kategorisystemet ble det generert kvantitative data som blir presentert i form av tabeller og diagrammer. Disse dataene dannet så grunnlaget for den komparative analysen. Fokus på musikalske aktiviteter, sjangerbredde, kunnskap om musikk og sang som innhold i musikkfaget var noen av likhetene som ble funnet mellom planene. Forskjeller som kom til syne var blant annet at planene opererer med ulike musikkbegrep (noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom dansens varierende rolle i de tre planene), samt at læreplanene i svært ulik grad omtaler lærestoff knyttet til den respektive nasjonale kulturarven. Komparative studier med et internasjonalt perspektiv er det ikke overveldende mye av på det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Det å løfte blikket over egne grenser for å få kunnskap om forhold og praksiser i andre land kan danne grunnlaget for fruktbare diskusjoner, både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Denne studien kan sees på som et bidrag til et slikt løftet blikk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;
dc.subjectmusikkfagnb_NO
dc.subjectlæreplanernb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectanalysenb_NO
dc.titleMusikk på timeplanen. En komparativ analyse av innhold i grunnskolens læreplaner for musikk i Norge, England og Bayernnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumbervii, 133 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel