dc.contributor.author | Brox, Tore | |
dc.date.accessioned | 2017-11-30T11:43:52Z | |
dc.date.available | 2017-11-30T11:43:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2468635 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å belyse problemstillingen hvilke utfordringer står klassiske musikere overfor på arbeidsmarkedet, og hvordan forberedes de på å møte slike utfordringer under utdannelsen sin?
Ønsket er at resultatene og diskusjonen i oppgaven senere skal kunne gi andre innsikt i arbeidsmarkedets krav, og dermed gjøre det lettere for musikere å forberede seg på arbeidsmarkedet. Ønsket er også å skape refleksjoner over den nåværende musikeren, om et arbeidsmarked i forandring, og om utdanningsinstitusjonene er med på denne utviklingen.
Hva innebærer det å være musiker i dag?
Jeg har intervjuet elleve personer. Tre personer fra den regulerte delen av arbeidsmarkedet og fire personer fra den ikke-regulerte delen av arbeidsmarkedet. Senere intervjuet jeg fire nyutdannete musikere. Jeg har i tillegg sett på studieplanene ved musikkutdanningsinstitusjoner i Norge for å få innsikt i det faglige innholdet ved de ulike utdanningsinstitusjonene.
For å belyse tematikken, har jeg brukt Bauman og Giddens teorier om modernitet. Videre har jeg brukt teori om entreprenørskap for få innsikt i hva entreprenører trenger av ferdigheter og ulike motiver en musiker har for å bli entreprenør. Employability-teori hjelper meg å avdekke hva som gjør deg ansettelsesbar. Mesterlæreteori brukes for å belyse hvordan mesterlære som undervisningsform påvirker studentene under deres utdannelse.
I resultatkapittelet viser jeg til de mange utfordringene musikere har på arbeidsmarkedet. Jeg viser også til hvordan nyutdannete musikere opplevde at de ble forberedt på utfordringene i arbeidsmarkedet.
I diskusjonskapittelet vil jeg drøfte utfordringene musikere har på arbeidsmarkedet, og hvordan de forberedes på disse utfordringene under studietiden. Deretter vil jeg oppsummere og komme med en avsluttende kommentar. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017 | |
dc.subject | musikere | nb_NO |
dc.subject | arbeidsmarked | nb_NO |
dc.subject | entreprenørskap | nb_NO |
dc.subject | employability | nb_NO |
dc.subject | utdanningskvalitet | nb_NO |
dc.title | Arbeidslivskompetanse hos norske klassiske musikere i møte med et komplekst arbeidsmarked | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 116 s. | nb_NO |