Guided imagery and music for voksne med komplekse kroniske smerter. Musikkterapi ved smerte. En undersøkelse av om musikk kan hjelpe mennesker med kroniske smerter og hvordan terapien best kan tilrettelegges.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2470881Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
ABSTRACT ---
30% of the adult population have chronic pain. The purpose of this study is to investigate the usefulness of receptive individual music therapy for adults with complex chronic pain. The method is the Bonny Method of Guided Imagery and Music. Based on literature review the method is modified and possible procedure are described. Research methodology is mixed method with embedded designs.
Data consists of notes and transcripts from 31 sessions and measured pain level (VAS scale). The quantitative results show a marked sustained pain reduction for two participants, also 3 months after termination. There is no effect for the other two. The qualitative results show that in sessions with greatest pain reduction, the therapy style is resource focused and client-centered. The focus is on the body. Pain reduction is described by many as a bubble sensation. Music pieces with both major and minor modes accommodate different emotions and support the therapeutic process. In hours with minimum or no pain reduction there is no dialogue or verbal interventions during the music listening and the choice of music does not fit. When the therapist is in doubt, the participant may choose music from a list suggested by the therapist. SAMMENDRAG ---
30 % av den voksne befolkningen har langvarige smerter. Formålet med dette studiet er å undersøke anvendeligheten av reseptiv individuell musikkterapi for voksne med komplekse kroniske smerter. Metoden er The Bonny Method of Guided Imagery and Music. Ut fra litteraturgjennomgang modifiseres metoden og mulige prosedyrer beskrives. Rekruttering av 4 informanter var en langvarig prosess. Forskningsmetoden er "mixed method" med "embedded design."
Datamaterialet består av notater og transkripsjoner fra 31 sesjoner og måling av smertenivå (VAS-skala) hos deltakerne. De kvantitative dataene brukes til å finne frem til datasettet. De kvantitative resultatene viser en markant vedvarende smertereduksjon for 2 deltakere, også 3 måneder etter avslutning. Det er ingen effekt for de to andre. De kvalitative resultater viser at i timer med størst smertereduksjon er terapeutstilen ressursfokusert og klientsentrert. Det er fokus på kroppen. Smertereduksjonen beskrives av flere som en boblefornemmelse. Musikk med både dur og moll gir plass til ulike følelser og hjelper i den terapeutiske prosessen. I timer med minst eller ingen smertereduksjon er det ikke dialog eller verbale intervensjoner under musikklyttingen og musikkvalget passer ikke. Når terapeuten er i tvil, er det nyttig om deltakeren eventuelt selv velger musikk ut fra forslag fra terapeuten.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
Utgiver
Norges musikkhøgskoleSerie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
The Bonny method of guided imagery and music (BMGIM)
Trondalen, Gro; Overland, Solveig (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)Innen musikkterapeutisk arbeid finnes det to hovedretninger. Den ene innfallsvinkelen bygger på aktiv musikkutøvelse, mens den andre retningen er knyttet til musikklytting. Innenfor en slik musikklyttende (reseptiv) ... -
Soundscapes. Et norsk musikkprogram i musikkklyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music
Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)Denne teksten tar utgangspunkt i lyttemetoden The Bonny Method of Guided Imagery and Music (BMGIM), som kan kalles «Ledsaget musikkreise» på norsk. Et lytteprogram med kun norsk musikk—Soundscapes—blir beskrevet og ... -
Preparing generalist student teachers to teach music. A mixed-methods study of teacher educators and educational content in generalist teacher education music courses
Sætre, Jon Helge (NMH-publikasjoner;2014:11, Doctoral thesis, 2014)This study presents knowledge about how generalist student teachers are being prepared to teach music in Norwegian primary and lower secondary schools, by investigating the music courses in undergraduate generalist teacher ...