Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHernæs, Jon Steinmo
dc.date.accessioned2017-12-13T10:06:50Z
dc.date.available2017-12-13T10:06:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2471080
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne masteravhandlingen presenterer en studie som undersøker hvordan barn med autismespekterforstyrrelser opplever å delta i et musikkteater-prosjekt i en musikkterapeutisk kontekst. Hovedproblemformuleringen dreier seg om hvordan fremføring kan fremme barnas livskvalitet. For å undersøke dette har jeg utført et feltarbeid og videre foretatt et fokusgruppeintervju med assistentene som bistod barna i dette. Dette intervjuet har hatt et fokus på å finne ut hvordan assistentene tolker og opplever barnas opplevelser i ulike musikkteater-aktiviteter. Formålet med denne avhandlingen er blant annet å inspirere og presentere nye metodeverktøy til musikkterapeuter som enten jobber eller vil jobbe med barn med autismespekterforstyrrelser. Studien ser hvordan musikkterapi kan brukes med kombinasjon av dramaterapi og andre metodeverktøy innen autismeforskning. Avhandlingen håper jeg også kan bidra til belyse aspekter ved hva musikkterapi er og kan brukes til ovenfor andre relevante faggrupper.nb_NO
dc.description.abstractSUMMARY: -- This thesis examines how children with autism spectrum disorders (ASD) react to and experience participation in a music theatre performance in the context of music therapy. In this thesis I also want to find out how performance might increase their quality of life. I have conducted a focus group interview with a group of assistants from a Norwegian primary school, based on field work that I conducted with a group of children with ASD. How the children's assistants experience the children's reactions during music therapy, and how they interpret the children's attitudes during the various activities has been one of my main areas of focus. The purpose of this thesis is, amongst other things, to inspire other music therapists who either work with, or want to work with children who have ASD, as well as to present them with different methods and therapeutic tools that they can use. I also hope that this thesis can help present various aspects of music therapy to other professional groups.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017
dc.subjectmusikkterapinb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectautismespekterforstyrrelsernb_NO
dc.subjectmusikkteaternb_NO
dc.subjectprosjektnb_NO
dc.titleUt av mørket og inn i rampelyset! En kvalitativ studie av musikkteater i en musikkterapeutisk kontekst for barn med autismespekterforstyrrelse.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113nb_NO
dc.source.pagenumber82 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel