Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalleberg, Hanne
dc.date.accessioned2018-12-20T09:55:40Z
dc.date.available2018-12-20T09:55:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578455
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractSammendrag - Denne oppgaven handler om hvordan vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole foregår. Tre sensorer har latt seg intervjue, og delt sine tanker om hvordan de vurderer eksamenskonsertene, herunder hvilke kriterier de legger til grunn for vurderingene og hvilket syn de har på kunstnerisk kvalitet. For å svare på problemstillingen min, «Hvordan foregår vurdering av jazzsangeksamener ved Norges musikkhøgskole?», redegjør jeg i denne oppgaven for ulike forståelser av vurderingsbegrepet, samt ulike didaktiske posisjoner og tilganger til vurdering. Med utgangspunkt i kunnskapsteori og perspektiver på musikk som fenomen, søker jeg også en dypere forståelse av hva som vurderes. Bak vurderingene ligger det et grunnleggende syn på kunstnerisk kvalitet. Derfor redegjør jeg også for noen filosofiske og sosiologiske perspektiv på hvordan vi gjør våre verdidommer. Jeg har benyttet meg av det kvalitative forskningsintervju som metode for innsamling av data og empiri. Med utgangspunkt i en hermeneutisk tilnærming, søker jeg å forstå og tolke meningen i intervjutekstene mine. Funnene i oppgaven viser at sensorenes vurderinger kan beskrives som holistiske og kvalitative vurderinger. Det kommer også fram at sensorene har en åpen forståelse av jazzsangbegrepet, og jeg viser til at denne forståelsen får støtte i studieplanen. I resultatene ser vi også en bred enighet om at en eksamenskonsert ikke lar seg vurdere presist nok til at man kan gi graderte karakterer. Tilbakemeldingene og samtalen i etterkant blir derimot sett på som svært viktig, og sensorene ønsker at de skal kunne hjelpe studentene videre med sitt kunstneriske arbeid. Avslutningsvis i denne oppgaven drøfter jeg, med utgangspunkt i disse funnene, vurderingens funksjon og relevans.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018
dc.subjectsemistrukturerte intervjuernb_NO
dc.subjectvurderingnb_NO
dc.subjectjazzsangnb_NO
dc.subjecthøyere utdanningnb_NO
dc.subjectsensorernb_NO
dc.subjecteksamenskonserternb_NO
dc.titleVurdering av jazzsang i høyere utdanning. En kvalitativ studie av sensorers vurdering av jazzsangeksamener ved Norges Musikkhøgskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumberv, 100 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel