Allsidighet som spesialisering. En undersøkelse med fokus på tre allsidige pianisters perspektiver
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578526Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag -
Denne oppgaven handler om utøvende musikalsk virksomhet som allsidig pianist. Jeg ønsker å undersøke hvordan man kan se på musikalsk allsidighet som en spesialisering gjennom å se nærmere på hva det innebærer å jobbe som allsidig utøvende pianist og hvilke holdninger og ferdigheter som kreves. Ved hjelp av kvalitativt forskningsintervju som metode, har jeg oppsøkt tre erfarne allsidige pianister som har bidratt med erfaringsbeskrivelser og refleksjoner over eget virke knyttet til følgende temaer: bakgrunn og utdanning, improvisasjon og nysgjerrighet, nåværende liv og virksomhet og kunst vs håndverk. Resultatene av det analyserte tekstmaterialet diskuteres og drøftes i lys av følgende teoretiske hovedperspektiver: Gadamers spill-begrep, Deweys tanker om «learning by doing» og Polanyis begrep om «taus kunnskap». På bakgrunn av informasjonen i intervjuene, leter jeg etter fellestrekk og paralleller som kan bidra til å definere noen grunnleggende holdninger og ferdigheter knyttet til både det spilltekniske håndverket og til ferdigheter som kreativitet, sansning og lytting, også kalt metakompetanser, som kreves for å jobbe som allsidig pianist i dag.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne