Musikkterapeut og sykepleier. Utfordringer og muligheter. En kvalitativ undersøkelse om kombinasjonen av de to yrkesrollene
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578535Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
I denne studien utforsker jeg kombinasjonen av rollen som musikkterapeut og sykepleier i pediatri. Jeg benytter kvalitative semistrukturerte intervjuer som forskningsmetode. Informantene er fagpersoner med erfaring fra musikkterapi i pediatri innen feltene musikkterapi, sykepleie og ledelse. Jeg har arbeidet ut fra følgende problemstilling: Hvordan kan musikkterapeuten med sykepleierbakgrunn kombinere de to yrkesrollene i arbeid med barn på sykehus? Og hva kan en slik kombinasjon bety i relasjon med pasienten og i samarbeid med kollegaer? Resultatene blir drøftet, fordelt på disse fire kategoriene:
Betydningen av tillit, betydningen av tid, betydningen av synergieffekten og betydningen av stillingsbetegnelsen. Dette ser jeg i lys av forskningslitteratur om musikkterapi, sykepleie, sosialvitenskaplige perspektiver og etikk. Undersøkelsen viser at kombinasjonen kan være et utgangspunkt for forskningsbasert praksis. Når rollene kombineres, trer betydningen av tillit frem som viktig å ta med i beregningen, i relasjon til pasienter og kollegaer. De to kliniske blikkene forener rollene. Abstract -
In this master thesis, I explore the combination of the two roles music therapist and nurse in pediatric care. I use qualitative research interviews as a method. The informers have experience from music therapy in a pediatric care context. They are music therapists, nurses and leaders. I have worked with this research question as an approach: How can the music therapist, with a nursing background combine the two roles in pediatric care? And what does such a combination mean in relation to the patient, and in collaboration with associates? I discuss the research question within these four categories: The meaning of trust, the meaning
of time, the meaning of the synergic effect and the meaning of the job title. The results are discussed based on research literature on music therapy, nursing, social science and ethics. My research shows that the combination can provide a knowledge-based practice in relation to the patient. The meaning of trust in relation to the patient and to associates stands out as important to keep in mind. The two clinical perspectives are essential and unifies the two roles.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi