Show simple item record

dc.contributor.authorDue, Vera Margareta With
dc.date.accessioned2018-12-20T13:52:26Z
dc.date.available2018-12-20T13:52:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578544
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen tar for seg oppfatninger blant sangpedagoger og -studenter om behovet for psykologisk kompetanse hos de førstnevnte. Utgangspunktet for studien var en opplevelse av at denne tematikken er lite behandlet i sangpedagogisk litteratur og forskning. Masteravhandlingens mål er å si noe om hvordan sangpedagoger og sangstudenter oppfatter behovet for en psykologisk kompetanse hos en sangpedagog. Dette inkluderer også deres beskrivelser av en slik kompetanse, samt oppfatninger om grensene for sangpedagogens ansvar i møte med psykisk problematikk i sangundervisningen. Problemstillingen ble utforsket gjennom dybdeintervju med sangpedagoger og sangstudenter. Studien har en kunnskapsteoretisk forankring og tar utgangspunkt i Aristoteles' tre kunnskapsformer episteme, techne, og fronesis, og i kompetansebegrepet. Sangpedagogene og sangstudentene som ble intervjuet i studien ga uttrykk for et udekket behov for psykologisk kompetanse hos sangpedagoger, begrunnet både i den praktiske læringssituasjonen og i den etiske dimensjonen av sangundervisningen. Den psykologiske kompetansen ble beskrevet som både en handlingsberedskap og en praktisk handlingskunnskap som bygger på grunnleggende pedagogisk kompetanse, men som må gå videre ut over denne for å kunne møte de særskilte utfordringene psykisk problematikk i sangundervisningen aktualiserer. Samtidig må den psykologiske kompetansen aldri likestilles med en psykologkompetanse eller ha som mål å kurere studentens psykiske plager. Samtlige ledd i lærerens grunnlag for og utøvelse av handling i møte med psykisk problematikk i sangundervisningen kunne beskrives som komplekse og situasjonsavhengige, og fronesis som en konkret-praktisk, anpassende kunnskapsform var nødvendig i alle disse leddene. En særlig stor utfordring for sangpedagogen var å definere, og forholde seg til grenser for egen involvering og ansvar. Fronesis blir beskrevet som både en kunnskapsform og en evne, og forutsetter en etisk holdning, og kan dermed forstås som en gjennomgående komponent i en forståelse av psykologisk kompetanse som samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger. Fronesis kan slik fungere som en teoretisk inngangsport til å både forstå og beskrive lærerens psykologiske kompetanse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2018
dc.subjectsangpedagogernb_NO
dc.subjectsangstudenternb_NO
dc.subjectpsykologisk kompetansenb_NO
dc.subjectpedagogisk kompetansenb_NO
dc.subjectundervisningssituasjonennb_NO
dc.titleSangpedagogens psykologiske kompetanse. Sangpedagogers og -studenters oppfattede behov for psykologisk kompetanse hos sangpedagogernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.source.pagenumberx, 109 s.nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [284]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record