Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordset, Ingrid Lønning
dc.date.accessioned2019-10-17T08:28:46Z
dc.date.available2019-10-17T08:28:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622711
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteorinb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - I læreplanen for Musikk fordypning 1 og 2 står det under kompetansemålene for Gehørtrening at elevene skal kunne memorere og gjengi musikalske forløp i sang eller joik, spill og skrift, og at de skal kunne lese og gjengi et notebilde i sang og spill. Jeg ønsket å undersøke hvordan begrepet spill ble tolket av lærere i gehørtrening, hvordan de overførte tolkningen til sin undervisningspraksis og i hvilken grad de tok i bruk instrumenter i faget. Det finnes en god del forskning som omhandler bruk av gehøret i instrumentalundervisning og samspillsituasjoner, både på kulturskolenivå, i korps og kor, på videregående skole og i høyere utdanning. Det er også forsket på hvordan man kan ta i bruk studenters hovedinstrumenter i gehørfaget ved høyere utdanningsinstitusjoner, blant annet ved Norges Musikkhøgskole, men jeg har ikke funnet studier som undersøker bruk av instrumenter i gehørfaget i videregående skole. Problemstilling: Hvordan tolker og operasjonaliserer lærere begrepet spill slik det benyttes i kompetansemålene for hovedområdet gehørtrening i videregående skole, og hvilke faktorer har betydning i denne sammenhengen? Jeg har undersøkt dette ved å gjennomføre en kvalitativ eksplorativ studie med bruk av blandede metoder. Studien ble innledet med en spørreundersøkelse i form av en survey blant landets gehørpedagoger i videregående skole som omhandlet tolkningen av begrepet spill slik det benyttes i fagplanen og bruk av instrumenter i gehørundervisningen. Dette var for å få oversikt over i hvilken grad og på hvilke måter lærerne involverer instrumenter i gehørundervisningen, eller eventuelt hvorfor de ikke gjør det. På bakgrunn av besvarelsene valgte jeg ut to lærere til dybdeintervju og observasjon av undervisningen for å få et større innblikk i deres tanker om begrepet spill og instrumentbruk i gehørfaget, og hvordan de overfører det til sin undervisningspraksis. Studien tar kun utgangspunkt i lærernes perspektiv, og interesserer seg ikke for elevene annet enn fra lærernes ståsted. Studien skal ikke vurdere de ulike lærerne, verken individuelt eller opp mot hverandre. Studien søker ikke å generalisere funnene til å gjelde alle lærere som underviser i hovedområdet gehørtrening ved landets musikklinjer. Allikevel representerer variasjonen i utvalget av lærere som deltar i studien en mulighet for at det ved andre skoler finnes lignende undervisningspraksiser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2019
dc.subjecthørelærenb_NO
dc.subjectgehørundervisningnb_NO
dc.subjectinstrumentbruknb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectgehørfagetnb_NO
dc.titleGehøret på spill. En kvalitativ eksplorativ studie med blandede metoder om instrumentbruk i gehørundervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112nb_NO
dc.source.pagenumber120 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel