"Musikken, søsterskapet og jeg". En kvalitativ studie basert på seks deltakeres fortellinger om egne opplevelser fra et musikktilbud for unge kvinner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2686062Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag -
Denne masteroppgaven utforsker seks ungdommers opplevelser tilknyttet deltakelse i et lavterskel musikktilbud rettet mot unge kvinner. Tilbudet ble etablert som en egenpraksis av en musikkterapistudent, og var et samarbeid mellom Norges Musikkhøgskole og et aktivitetshus for ungdom i en bydel i Oslo-området. Idéen om et tilbud rettet mot unge kvinner kom av et ønske om å bidra til en bedret kjønnsbalanse aktivitetshusets musikkmiljø. Musikktilbudet foregikk over en periode på omtrent ni måneder og inneholdt aktiviteter som samspill, musikkonkurranser, fremføring, instrumentopplæring, musikkproduksjon og musikklytting. Studiens datamateriale består av seks semistrukturerte intervjuer som ble analysert gjennom tematisk analyse. Resultatene fremstilles under temaene 1) Opplevelser tilknyttet det sosiale, 2) Opplevelser tilknyttet en-til-en-relasjonen, og 3) Opplevelser tilknyttet det personlige. Studiens resultater antyder at deltakelse i et musikktilbud som beskrevet i denne oppgaven kan bidra til å bygge trygge fellesskap og sosiale nettverk, generere sosial kapital, forebygge psykiske helseplager og isolasjon, samt bidra til bedret kjønnsrettferdighet i et ulikestilt musikkmiljø. Resultatene indikerer også at et musikktilbud som dette kan bidra til forebygging av kriminalitet og utenforskap blant unge.
Emneord: musikkterapi, musikk og helse, musikktilbud, ungdom, unge kvinner, jenter, deltakelse, søsterskap, fellesskap, forebyggende, lavterskel Abstract - This master thesis explores six youths’ experiences from participating in a low-threshold music program for young women. The program was established as a work experience project for a music therapy student and was a cooperation between the Norwegian Academy of Music and an activity center for young people in the Oslo-area. The idea of a program for young women came from a wish to contribute to a better gender balance in the activity center’s music environment. The music program took place over a nine-month period and contained activities like playing together, music competitions, performances, instrument training, music production and listening to music. The thesis’ data material consists of six semi-structured interviews that were analyzed through thematic analysis. The results are being presented under the themes 1) Social experiences, 2) Experiences related to the one-to-one relationship and 3) Personal experiences. The study’s results suggest that participating in a music program like the one described in this thesis can contribute to building safe communities and social networks, generate social capital, prevent mental illness and isolation and also contribute to better gender equality in a music environment. The results also indicate that a music program like this can contribute to preventing crime and social exclusion for young people.
Keywords: music therapy, music and health, music program, adolescents, young women, girls, participation, sisterhood, togetherness, preventive, low threshold
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi