Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngås, Anders Aasnes
dc.date.accessioned2020-11-10T11:29:43Z
dc.date.available2020-11-10T11:29:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687088
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractSammendrag - Denne masteroppgaven er en studie av fenomenet digital danning slik det fremstår i den norske grunnskolens musikkundervisning. Oppgaven inneholder en gjennomgang av tidligere forskning om digitale verktøy i musikkundervisningssammenheng og et teoretisk rammeverk om musikalsk-digital danning som viser hvordan selvet konstrueres i en kultur hvor musikk som tenkning og språk er innebygget i (digitale) redskaper. For å beskrive det digitale i musikkundervisningen er det brukt data fra spørreundersøkelsen DYNAMUS, gjennomført gruppeintervjuer med elever i grunnskolen og analysert høringsuttalelser gitt i forbindelse med utviklingen av læreplanen LK20. Undersøkelsen viser at det digitale er en betydelig faktor i musikkundervisningen, men i liten grad i form av elevers egen bruk av digitale verktøy. Utforsking av det digitale i en multimodal musikkundervisning med fokus på kritisk refleksjon og tverrfaglighet foreslås som måten grunnskolens musikkundervisning kan bidra til digital danning.en_US
dc.description.abstractAbstract - This master's thesis is a study of the phenomenon of digital Bildung as it appears in the Norwegian elementary school's music education. The thesis contains a review of previous research on digital tools in music education contexts and a theoretical framework on musical-digital Bildung that shows how the self is constructed in a culture where music as thinking and language is embedded in (digital) tools. The data used to describe digital technology in music education came from the survey DYNAMUS, group interviews with pupils in primary school and consultation statements given in connection with the development of the LK20 curriculum. The study shows that digital technology is a significant factor in music education, but to a small extent in the form of students' own use of digital tools. Exploring the digital in a multimodal music education focusing on critical reflection and interdisciplinarity is suggested as the way elementary school music education can contribute to digital Bildung.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020
dc.subjectdigital danningen_US
dc.subjectmusikkundervisningen_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectdigital Bildungen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.subjectmusic educationen_US
dc.titleMusikalsk-digital danning. Om grunnskolens musikkundervisning og det digitaleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumberviii, 125 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel