Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngås, Camilla Aasnes
dc.date.accessioned2020-11-10T13:37:17Z
dc.date.available2020-11-10T13:37:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687171
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractOppsummering - Mange musikklærere i Norge jobber i stillingskombinasjoner med grunnskole og kulturskole i samme kommune. Dette henger sammen med nasjonale føringer gjennom blant annet lovverk og læreplanverk, men stillingene utformes lokalt og det er svært ulikt både hvordan de er organisert og hvordan de fungerer i praksis. Som forskningsfelt er kombinerte stillinger økende, men det finnes fortsatt lite forskning direkte på stillingene. Jeg har derfor jobbet med følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har musikklærere og rektorer med kombinerte stillinger i grunnskole og kulturskole? For å finne erfaringene har jeg gjennomført semistrukturerte kvalitative intervjuer med 3 lærere med kombinerte stillinger og deres rektorer i grunnskole og kulturskole, totalt 9 intervjuer i 3 kommuner. Gjennom profesjonsteori støttet av identitetsteori har jeg satt stillingene og lærerne inn i kontekst, og ved hjelp av diskursteori og -analyse har jeg trukket ut 3 diskurser med ulike forståelser av kombinerte stillinger: kommunens musikklærer, kulturskolens musikklærer og grunnskolens musikklærer. Den største uenigheten mellom diskursene dreide seg som forståelsen av betydningen til de flytende betegnerne elevrelasjon, tilhørighet og kompetanse. Intervjupersonene var hovedsakelig positive til kombinerte stillinger. Musikklæreren må ha rett profesjonelle identitet og kompetanse for kombinerte stillinger for å kunne jobbe i kombinert stilling. For at kombinerte stillinger skal fungere optimalt er det viktig å samarbeide lokalt om stillingene, og at samarbeidspartnerne er klar over at det finnes flere syn på, og diskurser om kombinert stillinger.en_US
dc.description.abstractAbstract - – The music teacher in combined positions - Many music teachers in Norway work both in elementary school [grunnskole] and as music teachers in the School of Music and Performing Arts (SMPA) [Kulturskole] in the same municipality. The elementary schools and the SMPAs in Norway are obligated to cooperate because of national guidelines through legislation and curriculum. The combined positions are designed locally with different organizational and practical consequences. This led me to the following research question: What kind of experiences do the teacher and principals get from having a music teacher in a combined position? I have conducted semi structured qualitative interviews with 3 teachers in combined positions, and their principals in primary/secondary school and SMPA, a total of 9 interviews in 3 municipalities. I used profession theory supported by identity theory to put the positions and teachers into context. Through discourse theory and analysis, I extracted three discourses: The municipality’s music teacher, the SMPA’s music teacher and the primary/secondary school’s music teacher. The biggest divergence between the discourses was the different constructed meanings of the floating signifiers: student relations, affiliation and competence. The informants interviewed were mostly positive to combined positions. For the music teacher to thrive in a combined position they must have the right professional identity and competence. Local collaboration is important to make the combined positions function well. The partners need to know that there are multiple views and discourses about combined positions and be willing to work together.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020
dc.subjectmusikklærereen_US
dc.subjectgrunnskolenen_US
dc.subjectkulturskolenen_US
dc.subjectkombinerte stillingeren_US
dc.subjectmusikklæreryrketen_US
dc.subjectprofesjonsidentiteten_US
dc.titleMusikklæreren i kombinert stillingen_US
dc.title.alternativeThe music teacher in combined positionsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumbervii, 119 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel