Vurdering av musikkutøvelse i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers erfaringer med vurderingspraksis i IKS2
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2687554Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Sammendrag -
Denne masteroppgaven tar for seg lærere og elevers erfaringer med vurdering av musikkutøvelse i videregående opplæring. For å svare på min problemstilling Hvilke erfaringer har lærere og elever med vurderingspraksis i det utøvende programfaget Instrument, kor, samspill 2? har jeg gjennomført kvalitative intervjuer med fem lærere og fire elever fra to videregående skoler. Formålet med studien har vært å belyse hvordan både formativ og summativ vurderingspraksis kan erfares i et utøvende, sammensatt musikkfag. For å oppnå en større forståelse av disse erfaringene, undersøkes de med utgangspunkt i ulike vurderingsteoretiske perspektiver redegjort for gjennom en historisk og systematisk tilnærming. Blant annet belyses spennet mellom kvantitative og kvalitative prioriteringer i vurdering, perspektiver knyttet til vurdering for læring og analytiske og holistiske tilganger til vurdering i musikk. Studien viser at det finnes et mangfold av vurderingspraksiser i IKS2, og dermed kom det også til syne et mangfold av erfaringer blant lærere og elever. Informantenes fortellinger indikerer at vurderingspraksis i faget formes av en rekke individuelle, sosiale og strukturelle faktorer. Variasjoner kom til syne både i formativ og summativ vurderingspraksis, blant annet gjennom ulik grad av systematikk, ulike tilnærminger og ulike kvalitative og kvantitative prioriteringer. Det viste seg også ulike forståelser av vurderingsbegrepet og hva som ligger i begrepet vurdering for læring, mellom både lærere og elever. Summary -
The topic of this master thesis is teachers’ and students’ experiences with assessment of music performance in Norwegian upper secondary school, and the subject IKS2. The purpose of the study has been to gain knowledge of how teachers and students experience assessment practices in a performing school subject situated in a field with a number of regulatory factors. In order to gain a deeper understanding of these experiences they are examined through a selection of assessment theory. The study shows that there are a variety of assessment practices within the subject IKS2, which means a variety of experiences among teachers and students also appeared. Their stories indicate that the assessment practices are shaped by a number of individual, social and structural factors. Variation were evident in both formative and summative assessment practices and appeared through different degrees of structure, different approaches and different priorities between qualitative and quantitative assessment methods of assessment. There also appeared to be different understandings of the concept of didactic assessment and the meaning of assessment for learning between teachers and students.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk